Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2015-04-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring i Göteborg

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Vi jobbar utifrån ett teambaserat arbetssätt där våra medarbetare skall få förutsättningar att vilja, kunna och få ta ansvar för sitt uppdrag så att vår vision, verksamhetsidé och våra kundlöften får genomslag i det dagliga arbetet. Vi arbetar med ständiga förbättringar enligt lean.

Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du arbetar i team med kolleger. Du har det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter. Det ingår ansvar för dokumentation i Försäkringskassans interna datasystem.
Just nu söker vi personliga handläggare inom inriktningen sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du kunder med en komplex livsituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast kunden i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har empatisk förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
• har körkort för personbil

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-04-10

Övrig information
Ca 25 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer Sverker Hänel, tel 010-119 50 83 eller Pia Persson, tel 010-119 64 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST Marita Lantto, tel, 010 119 51 48, Saco-S Camilla Hindborg tel 010-119 52 59 och SEKO Tobias Schelin, 010-113 92 50.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 26 april 2015 märkt med diarienummer 018640-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-26
Ansökan sker via företagets webbplats.

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2243318

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: