Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Sollefteå
2014-09-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-06-21) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sollefteå, Kramfors, Ragunda, Mark, Härnösand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Sollefteå, Kramfors, Örnsköldsvik, Sundsvall, Östersund eller i hela Sverige

Vi söker Personlig handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Sollefteå 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. 

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukersättning/aktivitetsersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning. 

När du arbetar med sjukersättning möter du kunder som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukersättning, antingen genom att sjukpenning byts ut mot sjukersättning eller genom att kunden på eget initiativ ansöker om sjukersättning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. I vissa situationer utreder du också kundens behov av och möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och kommunen. 

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• har god kommunikativ förmåga

• har datorvana

• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet

• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

• har kunskaper om arbetsmarknaden

• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2014-09-12

Övrig information
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Torbjörn Hällström, tel 010-111 68 13 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Cecilia Eriksson, tel. 010-116 28 76. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Patric Nässen, tel 010-113 71 50, Saco-S: Emma Gröndahl tel. 010-111 68 10, Seko: Camilla Ersson, tel. 010-113 91 99. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 26/9 2014 märkt med diarienummer 041842-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 .

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
1995859

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: