Personlig handläggare - Varberg och Halmstad
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Göteborg eller i
hela Sverige Vi söker ett antal Personlig handläggare,
till Avdelningen för sjukförsäkring i Halland
Placering Varberg eller Halmstad
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan, att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning samordning samt inriktning sjukpenning.
Du som arbetar med inriktning samordning möter kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. I tjänsten ingår många möten tillsammans med kund och samarbetspartners utanför Försäkringskassans kontor.
Du som arbetar med inriktning sjukpenning handlägger kunders ärenden, som på grund av sjukdom eller skada, saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättsäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.
Som personlig handläggare kommer du arbeta i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa så bra förutsättningar för kund som möjligt.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-07-13Övrig informationEtt antal tjänster, både inom Sjukpenning samt Samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef:
Anette Ryberg 010-119 26 76 eller Catharina Andersson 010-118 06 51 (för frågor om tjänsten).
Fackförbundet ST: Marie-Louise Andersson 010-11 1180654
Saco-S: Kerstin Johannesson 010-1116814 eller Tommy Persson 010-1186640,Seko: Tobias Schelin, telefon 010-113 92 50.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 10 aug 2014 märkt med diarienummer 035161-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2015-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2344053
Observera att sista ansökningsdag har passerat.