Personlig handläggare - Jönköping eller Värnamo

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Värnamo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Värnamo, Hylte, Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Värnamo, Gislaved, Ljungby, Växjö, Nässjö eller i hela Sverige

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning med placering i Jönköping eller Värnamo

Ansvar och arbetsuppgifter Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen och i förekommande fall även skola och Arbetsförmedlingen. Du kommer att jobba med följande ersättningar och bidrag:

Assistansersättning: När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans samt sköter utbetalningar av ersättningen.

Handikappersättning: När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vårdbidrag: När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

I arbetet med aktuella förmåner ingår främst utredningsarbete i form av analyser och bedömningar. Du tar ställning till rätten till ersättning och dokumenterar ditt arbete löpande. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har vana av att göra analyser och bedömningar
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-10-28

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare och visstid under 1 år, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef Marita Thalin, tel 010-118 44 77 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Per-Olof Ståhl, tel 010-118 38 52 och Saco-S: Kerstin Johannesson, tel 010-111 68 14.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 15 november 2015 märkt med diarienummer 052113-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2501084

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: