Pensionshandläggare till Luleå

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Luleå
2019-12-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare till Luleå" (publicerad 2022-02-23) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 400 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 750 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Produktionsavdelningen befinner sig i ett tidigt skede i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.
Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare.

Nu söker vi pensionshandläggare till enheten för efterlevandepension och ärendemottagning i Luleå. På kontoret finns även medarbetare från utvecklingsavdelningen, IT-avdelningen samt informatör och kundvägledare. Totalt på kontoret är vi 120 medarbetare och vi växer.

Som pensionshandläggare inom enheten kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda ärenden gällande efterlevandepension. I mötet med kund kommer du att svara på frågor och informera kring förmånerna inom efterlevandepension. I arbetet ingår också kontakt med andra myndigheter, både i Sverige och utomlands. Som pensionshandläggare ansvarar du för att göra en saklig och rättssäker bedömning i varje enskilt fall. I dina arbetsuppgifter ingår det att ta emot elektronisk post och identifiera handlingar. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.

Publiceringsdatum
2019-12-17

Erfarenhet och utbildning
Du har erfarenhet av handläggning med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter samt arbete med kundkontakter. Det är meriterande att ha arbetat med utredande arbete t ex genom att följa och tillämpa regelverk. Det är också en fördel om du har erfarenhet av mål- och resultatstyrt arbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska, har du dessutom övriga språkkunskaper är det meriterande.

Du har relevant akademisk utbildning.

Dina egenskaper
Du är en person som uppskattar att arbeta mot kunder och som strävar efter ett serviceinriktat förhållningssätt och ett gott bemötande. Förutom att du är en god lagspelare är du även trygg i att arbeta självständigt då jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du är förändringsbenägen och vill verka i en organisation i ständig utveckling med kunden i fokus.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Samtliga anställningar är tillsvidare med snarast tillträde. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Webbaserat test, som mäter några av de förmågor och kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare, kommer att ingå i urvalsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökanden med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
Gruppchef Carina Sondell, 072-210 29 26
Gruppchef Karolina Eriksson, 072-210 23 56

Fackliga representanter:
Ida Sundelin, Saco-S, 010-454 35 66
Emma Lundberg, Saco-S, 010-454 35 49
Yen Tranberg Renberg, ST, 010-454 35 61
Martina Pulvere, ST, 010-454 36 18

Välkommen med din ansökan senast 12 januari 2020. Märk din ansökan med PSL 2019-198.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: PSL 2019-198".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
5006128

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: