Pensionshandläggare till HR-service på Serviceförvaltningen
Halmstads Kommun / Administratörsjobb / Halmstad
2025-12-19
Visa alla administratörsjobb i Halmstad,
Laholm,
Båstad,
Falkenberg,
Ängelholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Halmstads Kommun i Halmstad Vill du arbeta med en samhällsviktig funktion och samtidigt bidra till att utveckla morgondagens pensions- och försäkringsprocesser? Hos oss får du en roll där du kombinerar administration med utvecklingsarbete och digitalisering.
Du blir en del av en engagerad grupp inom system- och pensionsområdet där vi tillsammans arbetar för att framtidssäkra våra tjänster och skapa effektiva och moderna lösningar för Halmstads kommun
Publiceringsdatum2025-12-19ArbetsuppgifterSom pensionshandläggare ansvarar du för administration och handläggning inom pension, löneväxling och försäkringar. Du ger support till chefer, HR och medarbetare via telefon, e-post och personliga möten där du bland annat informerar om pensionslösningar och genomför beräkningar inför kommande pensionsavgångar. Rollen innebär också kontakt med externa leverantörer samt hantering av fakturor och pensionsrapportering.
En viktig del av uppdraget är att bidra till digitalisering och utveckling av våra processer där en del av tjänsten kommer att handla om att kartlägga, effektivisera och framtidssäkra våra arbetssätt. Du samarbetar med vår systemgrupp för att kvalitetssäkra lönesystemet Heroma och ser till att våra rutiner följer aktuella avtal och lagar. Målet med rollen är att skapa en modern, digital pensionshantering som möter nästa generations behov och förväntningar.
KvalifikationerVi söker dig som är noggrann, ansvarstagande och trivs med både självständigt arbete och samarbete i team. Du har god kommunikativ förmåga och kan hantera komplexa frågor och ibland svåra samtal på ett professionellt och ödmjukt sätt. Du är lösningsorienterad, nyfiken på utveckling och har drivkraft att bidra till förändring och digitalisering. Rollen kräver att du är strukturerad, har hög integritet och kan prioritera när tempot är högt
Kvalifikationer - Minst 3 års erfarenhet av administrativt arbete inom lön
- Eftergymnasial utbildning
Meriterande:
- Erfarenhet av pensionsfrågor, gärna inom kommunal verksamhet
- Kunskap om avtal och lagar (arbetsrätt, tolkningsarbete)
Vi erbjuder dig
Hos oss får du möjlighet att påverka och utveckla pensionsområdet i en organisation som satsar på framtiden. Du blir en del av ett framåtsträvande grupp där vi arbetar med spännande projekt och digitalisering av HR-processer. Vi erbjuder en trygg anställning med upplärning och stöd där du får gå bredvid en erfaren kollega under dina första månader. Dessutom finns möjlighet till hybridarbete och stor frihet att komma med idéer som effektiviserar och förbättrar våra arbetssätt. Som anställd på Halmstads kommun får du trygghet och balans i arbetslivet med kollektivavtal, möjlighet till löneväxling till pension och semesterväxling för ökad flexibilitet. Du har 25 semesterdagar fram till 39 års ålder, 31 dagar från 40 år och 32 dagar från 50 år. Vi erbjuder utöver det bland annat friskvårdsbidrag, gym och hälsoinspiratörer samt hälsosamtal det år du fyller 40, för att du ska må bra och orka i längden.
Om rekryteringsprocessen
Efter att ansökningstiden gått ut granskar vi ansökningarna och återkommer med besked. Om du uppfyller kraven får du tester att genomföra, följt av en telefonavstämning, kompetensbaserad intervju och kandidatmöte med facklig samverkan. Vi tar alltid referenser på slutkandidat.
Kompetensbaserade intervjuer är planerade vecka 4 och sker på plats.
Urvalsfrågor ersätter personligt brev i denna rekrytering.
Övrig information
Vill du vara en del av en nytänkande förvaltning som bidrar till en bättre vardag för de som bor, verkar och vistas i Halmstads kommun? På serviceförvaltningen jobbar vi tillsammans för att erbjuda våra kunder bästa möjliga service inom alla våra områden. Vi erbjuder tjänster inom bland annat måltider, fastighets- och verksamhetsservice, IT, fordon, personal- och lönehantering samt kommunvägledning.
Vi är en professionell organisation i ständig utveckling, varje dag ger en ny möjlighet att prova nya metoder och arbetssätt. Ibland lyckas vi och ibland lär vi oss - båda är bra! Vi ger ett gott bemötande till alla, från barnen och pedagogerna på förskolan till våra äldre på äldreboendena. Vi är förvaltningen som är med våra kommuninvånare hela livet. Vill du också vara med?
På HR Service är vi drygt 40 kollegor som finns till för att göra livet lättare för chefer och medarbetare i kommunen. Vi hanterar leverans av lön, förmåner, pensioner, försäkringar och SITHS-kort. Vi har också ansvar för att systemförvalta, utveckla, utbilda och supportera i kommunens olika HR-system. Det är viktigt för oss att våra kunder får ett gott bemötande och det stöd de behöver för att lösa sina uppdrag. Vi har en flexibel arbetsplats i centrala Halmstad med aktivitetsbaserade kontor. Möjligheten att delvis arbeta på distans är en självklarhet så länge det fungerar för våra kunder och intressenter.
När du arbetar i Halmstads kommun skapar du mening genom att forma, stärka och berika andras vardag - vem du än är. Hos oss är det viktigt med samarbete, balans och möjligheten att utvecklas, både som yrkesperson och människa - vi är arbetsplatsen där du får ut mer av livet! Läs mer om oss
https://www.halmstad.se/intro. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/174".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)
Arbetsplats Serviceförvaltningen, HR-service
Kontakt Pernilla Henriksson
pernilla.henriksson@halmstad.se +46790981842 Jobbnummer 9655631