Pensionshandläggare till Halmstad

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Halmstad
2017-02-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare till Halmstad" (publicerad 2022-02-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Halmstad, Växjö, Karlstad, Gotland, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.

På kontoret i Halmstad handlägger vi ålderspension, bostadstillägg, efterkontroller samt återkrav.
Nu söker vi ett antal pensionshandläggare för tillsvidareanställning med provanställning till vårt kontor i Halmstad.


Som pensionshandläggare arbetar du med handläggning, utredning och beslut i bostadstilläggsärenden i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda rätten, värdera och analysera informationen i ärenden. Därefter fattar du beslut och verkställer.

Förutom handläggning av bostadstillägg görs också kontroller för att säkerställa att rätt ersättning betalas ut. Arbetet kräver goda kunskaper om gällande regelverk och praxis. Du ansvarar för pensionärens hela ärende och sköter all kontakt såväl skriftligt som via telefon.

I arbetet har du kontakt med kunder och myndigheter främst i Sverige. Kontakterna sker oftast per telefon eller e-post. Du ska även dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.


Publiceringsdatum
2017-02-22

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdigt. Du har god datorvana och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med stora ärendeflöden, utredningsuppgifter och kontrollverksamhet.

Dina egenskaper
Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp samt har förmågan att kunna jobba självständigt. Vidare är du analytisk, noggrann, strukturerad, ansvarsfull och prestigelös. Vi ser gärna att du är initiativrik och tycker om att komma med förbättringsförslag. Viktigt är att du tycker om att arbeta med kundkontakter, att du har ett gott bemötande samt är serviceinriktad.

Du är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt. Vidare är du van vid ett högt tempo och du har förmågan att klara av flertalet arbetsuppgifter samtidigt. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsterna är tillsvidare anställningar med provanställning, placering i Halmstad.

Tidplan och fakta gällande rekryteringsprocessen:
De kandidater som bäst uppfyller kraven får genomföra ett webbaserat test som mäter några av de kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare. De kandidater som får bäst resultat på testet går vidare för att träffa oss vid ett rekryteringsseminarium 27-28 mars.

De kandidater som går vidare från rekryteringsseminariet kommer till en andra intervju vilket planeras att ske under vecka 13-14. Tillträde för tjänsten sker så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta gruppchef Claes Lydén 072-2102793 eller gruppchef Maja Wallin 072-2102661.

Fackliga representanter är Anna-Karin Åhrman Cortelius, SACO, 010-4543914 samt Ivana Pettersson, ST, 010-4543837.

https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/lediga-jobb

Välkommen med din ansökan!

Ange diarienummer PSL 2017-15 i din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-08
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2017-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 304
30227 Halmstad

Kontorsadress
Axel Olsons gata 4 A

Jobbnummer
3334903

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: