Pensionshandläggare

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
2013-05-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare" (publicerad 2017-02-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. 2012 betalade vi ut drygt 260 miljarder kronor till drygt 2 miljoner pensionärer, genomförde 1,4 miljoner fondbyten och 2013 skickar vi ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensionen enklare för att alla ska kunna leva i nuet.

Pensionshandläggare - Luleå
Om verksamheten
Pensionsadministrationsavdelningen ansvarar för administrationen av inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd och efterlevandepension samt frivillig försäkring och sjömanspension. I avdelningens uppdrag ingår också styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten.
Verksamheten bedrivs processorienterat på sex orter (Halmstad, Karlstad, Växjö, Luleå, Visby och Stockholm) och består av cirka 650 medarbetare.
I Luleå handlägger vi efterlevandepension och ärendemottagning för vilket enhetschefen i Luleå också är processägare.

Publiceringsdatum
2013-05-23

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare inom ärendemottagning tar du emot elektronisk post och identifierar handlingar och vilka personer och förmåner som handlingen hör till. Du tar även emot handlingar från utländska myndigheter. Du kontrollerar och bedömer behov av komplettering och begär in komplettering.
Som handläggare inom efterlevandepension ansvarar du för handläggning, utredning och beslut i efterlevandepensionsärenden i enlighet med gällande regler och processer. Du kontrollerar, bedömer och kompletterar uppgifter samt utreder och tar ställning till information. Därefter fattar du beslut om ersättning och verkställer beslutet.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har akademisk utbildning.
Erfarenhet från liknande verksamhet och god kunskap om pensionsområdet är meriterande.

Dina egenskaper
Du är serviceinriktad, noggrann och självgående. Du tycker om att arbeta i grupp och har lätt för att samarbeta och dela med dig av dina erfarenheter. Du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt.
Det är meriterande om du behärskar andra språk än svenska och engelska. Självklart har du en god datorvana. Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp. Vidare är du strukturerad, prestigelös och van vid ett högt tempo.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Avser tidsbegränsade anställningar. Tillträde enligt överenskommelse.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta Britt Rasmussen tel. 010-454 3696, Ulla Kummu tel. 010-454 3690 eller Birgitta Bergdahl 010-454 3503.

Fackliga representanter är Katarina Sundén Saco-S, 010-454 35 60 och Luis Alberto Benitez ST, 010-454 3301.

Välkommen med din ansökan!

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-05-31
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Ange följande referens när du ansöker: PSL 2013-65
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.

Företag
PENSIONSMYNDIGHETEN

Adress
PENSIONSMYNDIGHETEN
Box 855
97123 LULEÅ

Kontorsadress
Hummergatan 1B
Luleå

Jobbnummer
1562017

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: