Pensionshandläggare

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
2012-02-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare" (publicerad 2017-02-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen. Vi informerar drygt sju miljoner pensionärer och pensionssparare och betalar ut pension till nästan 2 miljoner pensionärer. Vi är cirka 1 000 medarbetare och finns på åtta orter i landet.

Vi gör pensioner enklare ? för att alla ska kunna leva i nuet

Pensionshandläggare

Pensionsadministrationsavdelningen ansvarar för administrationen av inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd och efterlevandepension samt frivillig försäkring och sjömanspension. I avdelningens uppdrag ingår också styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten.
Verksamheten bedrivs processorienterat på sex orter (Halmstad, Karlstad, Växjö, Luleå, Visby och Stockholm) och består av cirka 650 medarbetare.
I Luleå, dit vi nu söker ett antal pensionshandläggare, handlägger vi efterlevandepension och ärendemottagning. Platschefen i Luleå också är processägare.

Publiceringsdatum
2012-02-20

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare inom ärendemottagning tar du emot elektronisk post och identifierar handlingar och vilka personer och förmåner som handlingen hör till. Du tar även emot handlingar från utländska myndigheter. Du kontrollerar och bedömer behov av komplettering och begär in komplettering.
Som handläggare inom efterlevandepension ansvarar du för handläggning, utredning och beslut i efterlevandepensionsärenden i enlighet med gällande regler och processer. Du kontrollerar, bedömer och kompletterar uppgifter samt utreder och tar ställning till information. Därefter fattar du beslut om ersättning och verkställer beslutet.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
Erfarenhet från liknande verksamhet och god kunskap om pensionsområdet är meriterande.

Dina egenskaper
Du är serviceinriktad, noggrann och självgående. Du tycker om att arbeta i grupp och har lätt för att samarbeta och dela med dig av dina erfarenheter. Du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du behärskar andra språk än svenska och engelska. Självklart har du en god datorvana. Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp. Vidare är du strukturerad, prestigelös och van vid ett högt tempo.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
En del av tjänsterna kommer att vara tidsbegränsade och i övrigt tillsvidare anställningar. Tillträde enligt överenskommelse.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta gruppchef Lena Henriksson, tel. 010-454 3695, Britt Rasmussen tel. 010-454 3696 eller Ulla Kummu tel. 010-454 3690.

Fackliga representanter är Anette Fors, Saco-S, 010-454 35 33 och Yen Renberg, ST, 010-454 3561.

Välkommen med din ansökan
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-03-05
Välkommen med din ansökan
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Ange följande referens när du ansöker: PSL 2012-16
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.

Företag
PENSIONSMYNDIGHETEN

Adress
PENSIONSMYNDIGHETEN
BOX 855
97126 LULEÅ

Kontorsadress
Hummergatan 3
Luleå

Jobbnummer
1162666

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: