Pedagog till skolprojektet Forskarhjälpen

Stift Nobel Center / Grundskollärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stift Nobel Center i Stockholm

Är du en kunnig och kreativ pedagog inom de naturvetenskapliga ämnena, som vill genomföra och utveckla projektet Forskarhjälpen samt program för elever och lärare med inspiration av Nobelpriset? Då kan den här deltidstjänsten som pedagog på Nobelprismuseet vara ett spännande jobb för dig.

Om oss
Nobelprismuseet är ett populärt besöksmål som ligger på Stortorget i Gamla stan.
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden - naturvetenskap, litteratur och fred - bjuder vi in till utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal om vår tids stora frågor. Med vårt innehåll vill vi inspirera våra besökare att känna att de själva kan vara med och förbättra världen.

Om Forskarhjälpen
Projektet går ut på att högstadieelever och deras lärare får samarbeta med etablerade forskade och hjälpa dessa i ett pågående forskningsprojekt. Syftet är att öka intresset och förståelsen för vetenskap och forskning hos ungdomar i högstadieåldern. Centralt för varje års projekt är att en aktuell forskningsfråga undersöks och att innehållet i projektet har tydliga kopplingar till skolans styrdokument och till hållbarhet. Årligen har det varit mellan 1500 - 2000 elever som har deltagit i projektet.

Ansvar och arbetsuppgifter
Du kommer bland annat att:
tillsammans med projektledaren, planera, genomföra och utvärdera Forskarhjälpen
samarbeta med den aktuella forskaren för bästa möjliga resultat av projektet
hålla kontakt med skolor och lärare som deltar i projektet
utarbeta instruktioner, handledningar och material till klasserna som deltar
genomföra pedagogiska program på museet för skolklasser och lärare
delta i planering och utveckling av museets övriga pedagogiska initiativ


Din bakgrund
Vi söker dig som har:
lärarutbildning eller annan motsvarande pedagogisk examen inom de naturvetenskapliga ämnena
minst 3 års yrkeserfarenhet inom pedagogisk verksamhet
aktuell erfarenhet av att undervisa i NO på högstadiet och/eller gymnasiet
god kommunikativ förmåga
är flytande i svenska och engelska, i tal och skrift
god organisatorisk förmåga


Det är meriterande om du har:
erfarenhet av att arbeta i projekt
fördjupade kunskaper inom fysik
erfarenhet av att arbeta i museiverksamhet

Om dig
Vi söker dig som:
kan bygga goda relationer
är kunnig, nyfiken och kreativ
kan utforma och anpassa aktiviteter för olika målgrupper
kan prioritera, organisera och slutföra uppgifter på egen hand och i samspel med andra
är lösningsorienterad, noggrann och prestigelös

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Om tjänsten
Hos oss kommer du att ingå i utbildningsavdelningen tillsammans med sex medarbetare. Vi utvecklar och erbjuder program och resurser för barn, familjer, skolklasser och lärare. Arbetet bedrivs i samarbete med olika delar av museets verksamhet.
Tjänsten är en särskild visstidsanställningen till den 30 december 2025, med önskat tillträde 3 februari. Omfattningen är 40% av heltid. Arbetet förläggs i huvudsak dagtid, måndag-fredag. Viss kvälls- och helgtjänstgöring förekommer. Även resor, främst inrikes, kan bli aktuellt.

Ansökan
Läs mer och skicka din ansökan senast 27 november, via vår rekryteringssida: https://careers.nobelprize.org/sv/

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Stift Nobel Center, https://nobelprizemuseum.se
Stortorget 2 (visa karta)
111 29  STOCKHOLM

Arbetsplats
Nobel Center, Stift

Jobbnummer
9011546

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stift Nobel Center

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stift Nobel Center: