Paralegal/administratör
Läkemedelsverket / Juristjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Läkemedelsverket i Uppsala,
Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet som erbjuder dig intressanta arbetsuppgifter i en spännande och lärorik miljö. Vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Vi bidrar till en bättre folk- och djurhälsa och till utvecklingen av hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över det viktiga uppdrag vi har, och vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande i vardagen.
Vår verksamhet
Vill du arbeta med chefsstöd, administrativa frågor och processer och vara en viktig kugge i arbetet på vår trevliga rättsenhet? Då kan tjänsten som paralegal/administratör hos oss vara jobbet för dig!
Rättsenhetens uppdrag är att ge juridiskt stöd inom Läkemedelsverkets verksamhetsområden i både nationella och internationella frågor. Viktiga rättsområden är förvaltningsrätt, EU-rätt, läkemedelsrätt, regleringen av medicintekniska produkter, hälso- och sjukvårdsjuridik, offentlighet och sekretess, informationshantering samt avtals- och upphandlingsrätt. På enheten hanteras bland annat överklagade ärenden i domstol samt framtagande och beredning av verkets föreskrifter inför beslut av myndighetens ledning. Enheten har för närvarande 22 medarbetare och kommer att växa under 2022. Vi sitter i trevliga lokaler på Uppsala Science Park-området.
Publiceringsdatum2022-05-12ArbetsuppgifterI rollen som paralegal/administratör fungerar du som administrativt stöd, framför allt till enhetens chef men även för medarbetarna, i syfte att verksamheten ska fungera effektivt. Du förväntas proaktivt och serviceinriktat hantera administrativa och praktiska frågor. Uppdraget innebär ansvar för de administrativa rutinerna gällande planering, genomförande och uppföljning av enhetens verksamhet. Arbetsuppgifterna kan variera över tid beroende av verksamhetens behov och viss ärendehantering kan bli aktuellt.
I dina arbetsuppgifter som paralegal/administratör ingår bland annat att:
• Ge administrativt stöd till enhetschefen
• Bistå enhetens verksjurister med vissa moment i föreskrifts- respektive överklagandeprocessen
• Hantera vissa moment i rekryteringsprocessen av verksjurister
• Ansvara för vissa moment i utförande och uppföljning av enhetens verksamhetsplanering och liknande aktiviteter
• Hantera handlingar i dokument- respektive ärendehanteringssystem
• Granska och kontera fakturor
• Uppdatera interna instruktioner och rutinbeskrivningar/checklistor
• Föra minnesanteckningar vid möten
Även andra arbetsuppgifter kan komma att ingå tjänsten.
BakgrundVi söker dig som har lägst gymnasieutbildning. Paralegal-utbildning är meriterande. Annan administrativ påbyggnad, som vi bedömer relevant, erfarenhet av kvalificerat administrativt inriktat arbete, administrativa processer och planering från annan myndighet, gärna inom domstolsväsendet eller Regeringskansliet, är också meriterande. Du som söker har vidare mycket goda kunskaper inom Officepaketet och mycket god vana att arbeta i olika ekonomi-, administrations- och personalhanteringssystem samt andra digitala verktyg. Har du arbetat i en roll som superanvändare av IT-system eller på annat sätt fått erfarenhet av att på ett pedagogiskt sätt stötta kollegor i användning av administrativa IT-stöd ser vi detta som meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
Dina personliga egenskaper
Arbetet kommer att innebära flera samtidiga processer vilket ställer krav på ett strukturerat och välorganiserat arbetssätt och god förmåga att prioritera. För att vara framgångsrik i denna roll ser vi att du är en utåtriktad person som det är lätt att samarbeta med. Du är vidare ansvarskännande, kan agera med självförtroende och integritet, samt följer upp och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Vi förutsätter att du gillar att ge god service och har en stark laganda, men att du också kan arbeta självständigt. Du är metodisk och ordningsam och kan tillämpa riktlinjer och instruktioner. Du tycker om att lära dig nya saker, kan ta emot och vidareförmedla kunskap och du är prestigelös, engagerad och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat på enheten.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.
Sista dag att ansöka är 2022-06-02
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Enhet: Rättsenheten
Diarienummer: 2.4.1-2022-037352
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Bifoga ditt CV, ett personligt brev samt de intyg och betyg som du vill åberopa.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Goda förutsättningar för balans i livet är viktigt för oss och vi tillämpar flextid och förmånliga villkor gällande bland annat semester. För att främja ett hållbart arbetsliv erbjuder vi friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter kan det finnas möjlighet att arbeta delvis på distans efter överenskommelse med chef.
Kontaktuppgifter för detta jobbDu är välkommen att kontakta enhetschefen och biträdande chefsjuristen Mattias Thalén. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Hanna Bremer, Saco, och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post
fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.
Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLäkemedelsverket
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Läkemedelsverket (org.nr 202100-4078),
http://www.lakemedelsverket.se/ Jobbnummer 6639047
Observera att sista ansökningsdag har passerat.