Översyn av supportorganisation för IT och telefoni - Nynäshamn
Rasulson Consulting AB / Supportteknikerjobb / Nynäshamn
2024-11-15
Visa alla supportteknikerjobb i Nynäshamn,
Trosa,
Salem,
Huddinge,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Rasulson Consulting AB i Nynäshamn,
Stockholm,
Solna,
Uppsala,
Norrköping eller i
hela Sverige Kund består av fem förvaltningar med cirka 2000 medarbetare och erbjuder support för IT och telefoni på flera olika sätt. Den nuvarande strukturen för support och drift är komplex: IT-miljön är outsourcad, där leverantören ansvarar för servicedesk och SPOC-funktion, medan telefonileverantören ansvarar för telefoni-relaterad support. Därtill finns en intern supportorganisation och en separat driftorganisation för skolans verksamheter. Denna uppdelning har skapat otydlighet och en oklar ansvarsfördelning, vilket har försvårat kommunikationen med användare och den generella supportupplevelsen.
Med en ökande användning av IT-tjänster och system på alla nivåer inom organisationen, samt en växande komplexitet i IT-miljön, ser Kund behovet av en omfattande översyn av sin supportstruktur för IT och telefoni. Målet är att skapa en mer enhetlig och effektiv supportorganisation som bättre möter medarbetarnas behov.
Uppdrag:
• Kund söker nu en konsult som kan leda en förstudie för att kartlägga och analysera de övergripande behoven för IT- och telefonisupport. Konsulten ska även föreslå en ny organisation som kan möta dessa behov och presentera en detaljerad rapport som inkluderar nuläge, behov, konsekvenser, börläge samt en tidplan för övergången till den nya supportstrukturen. En ekonomisk analys och tidsplan som beaktar nuvarande avtal och eventuella beroenden ska också ingå i rapporten.
Förstudien ska särskilt ta hänsyn till medarbetarnas behov av support på plats kontra support på distans. Rapporten från förstudien ska utgöra underlag för beslut om den framtida supportorganisationen.
Resurser:
• Konsulten kommer att leda förstudien med stöd från IT-enheten på Utvecklingsavdelningen. Kommunens förvaltningar kommer att tilldela egna resurser för att bistå med nödvändig verksamhetskompetens, vilket kan innebära deltagande i projekt- och referensgrupper samt medverkan vid projektaktiviteter som workshops.
Projektets omfattning varierar under tiden, men under de mest intensiva perioderna uppskattas insatsen till 50-100% av en heltid.
Krav för uppdraget:
Skallkrav:
• Mångårig erfarenhet av utredningsuppdrag, gärna inom offentlig sektor
• God kännedom om kommunala verksamhetsområden
• Erfarenhet från att arbeta med digital transformation och IT-behov inom offentlig verksamhet
• Förmåga att lyssna in och förstå organisationens behov och förutsättningar
Publiceringsdatum2024-11-15Dina personliga egenskaper• Kommunikativ och tydlig i både tal och skrift
• Analytisk och strukturerad
• Stark samarbetsförmåga och förmåga att driva processer framåt
• Driven och resultatinriktad
Övriga krav:
• CV i Wordformat som tydligt visar relevant erfarenhet och kompetens
Övrig information:
Konsultbolag som arbetar i team ska utse en huvudansvarig person som ska driva projektet och fungera som kontaktperson mot Kund. Vid teamdeltagande ska endast kostnader för en konsult debiteras. Den ansvariga konsulten ska vara tillgänglig för projektet under hela dess gång och säkerställa kontinuitet i arbetet.
Uppdragets längd och förlängning:
Startdatum: Omgående
Slutdatum: 2024-06-30 (möjlighet till förlängning)
Plats: Hos Kund
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan E-post:
contact@rasulson.com Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Rasulson Consulting AB (org.nr 559322-0733)
Kontakt SAIDOBID RASULSON
contact@rasulson.com 0142-150 00 Jobbnummer 9013520