Överförmyndarhandläggare

Lerums kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens drygt 38.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.

Publiceringsdatum
2013-08-15

Arbetsuppgifter
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att motverka rättsförluster för de som inte själva kan ta tillvara sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

Som handläggare kommer du att kontrollera att ställföreträdarna följer förmynderskapslagstiftningen när de utför sina uppdrag. Du ansvarar också för att självständigt göra bedömningar om behov av ställföreträdare, rekrytera gode män och förvaltare, skriva yttranden, granska ställföreträdarnas ekonomiska redovisningar, handlägga och utreda inkomna ärenden. Du är dessutom sekreterare samt föredragande av ärenden i överförmyndarnämnden.

Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är engagerad, hanterar komplexa frågor och har en problemlösande analysförmåga. Du tycker om att strukturera, planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har också god samarbetsförmåga och jobbar mot uppsatta mål.

Krav på utbildning:
• Akademisk examen inom juridik, ekonomi, socionomexamen eller annan utbildning som bedöms lämplig

Meriterande:
• Erfarenhet av överförmyndarfrågor
• Vana vid myndighetsutövning
• Juridiska kunskaper inom området

Övrig information
• Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-09-01
På arbetsplatsen tillämpas årsarbetstid, vilket ger stor möjlighet till flexibilitet och anpassade arbetstider.
Ange följande referens när du ansöker: A346187
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jakob Rydén, Enhetschef administrativa enheten, Sektor infrasup 0302-521499 jakob.ryden@lerum.se
Birgitta Ludvigsson, Överförmyndarhandläggare, Sektor infrasupport 0302-521130 birgitta.ludvigsson@lerum.se

Facklig kontakt
Stina Schill, Vision 0302-52 12 51 stina.schill@lerum.se

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
44380 Lerum

Jobbnummer
1626597

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: