Överförmyndarhandläggare

Kristianstads kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kristianstad
2019-06-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Överförmyndarhandläggare" (publicerad 2024-03-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.



Vill du göra skillnad?
Är du intresserad av att arbeta med familjerätt, utredningar och socialt arbete?
Nu söker vi två drivna och noggranna överförmyndarhandläggare.

På överförmyndarenheten är vi sex medarbetare, fem handläggare och en administratör. Vi ska snart flytta till nyrenoverade lokaler på Östra kommunhuset.

Publiceringsdatum
2019-06-04

Dina arbetsuppgifter
Som överförmyndarhandläggare arbetar du på uppdrag av överförmyndarnämnden. Dina arbetsuppgifter innebär att utöva tillsyn över och ge god service i samtliga ställföreträdarskap. I rollen ingår även granskning av årsredovisningar, arvodering, att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare som gode män och förvaltare.

Att självständigt fatta beslut på delegation från överförmyndarnämnden ingår i dina arbetsuppgifter. Du skriver yttranden till tingsrätten och utreder självständigt frågor inom verksamheten. Att följa upp och rapportera ingår. I tjänsten ingår även att driva övergripande utvecklingsfrågor inom verksamheten, utreda ärenden och skriva fram underlag för beslut i nämnden.

En av tjänsterna kommer att ha ett särskilt fokus på att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare som gode män och förvaltare. Du kommer att ansvara för att driva utvecklingen av goda relationer och samarbetsformer med andra förvaltningar inom Kristianstads kommun samt externa aktörer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning på 180hp/120p och det är meriterande om du har eftergymnasial utbildning med inriktning mot socialt arbete, ekonomi eller juridik inklusive familjerätt. Du har erfarenhet av utredningsarbete och administration. Vi ser gärna att du har arbetat inom kommunal eller statlig organisation. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet från arbete inom överförmyndarverksamhet, ekonomisk redovisning, utbildning eller rekrytering.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska. Det är ett plus om du kan fler språk som till exempel arabiska. Du har även god datorvana, kan hantera Officepaketet och det är en fördel om du har erfarenhet i verksamhetssystemet Wärna eller dokumenthanteringssystemet Evolution.

Dina personliga egenskaper är viktiga för rollen. Du som söker har god initiativförmåga. Rollen kräver en stor noggrannhet, analytisk förmåga och kan analysera och utreda ärenden självständigt. Att arbeta med utveckling är en självklarhet för dig. Rollen innebär ett växlande arbetstempo som du kan hantera.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder två tillsvidareanställningar på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placering är i Kristianstad på Östra kommunhuset.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kanslichef Marie Färm på 044-13 51 15 eller överförmyndarhandläggare Jenny Dietsch på 044-13 27 84.

I denna rekrytering gör vi löpande urval vilket innebära att vi kallar till intervju löpnade och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista visningsdag på annonsen som är 2019-06-23. Så välkommen med din ansökan snarast.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-23
Ange följande referens när du ansöker: KLK-2019/495
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie Färm 044-13 51 15

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29132 Kristiansstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4817067

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: