Överförmyndarhandläggare

Växjö kommun, Kommunledning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
2019-05-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Överförmyndarhandläggare" (publicerad 2023-11-30) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Kommunledning i Växjö

Växjö kommunkoncern är Kronobergs läns största arbetsgivare med ca 7 000 anställda fördelade på 600 arbetsplatser och 250 yrken. Koncernen består av åtta förvaltningar och fem bolag. Vår uppgift är att leverera god grundservice och kundnytta som skapar värde för de vi är till för, våra kommuninvånare, företagare och kunder.

Tillsammans skapar vi en attraktiv kommun där man vill bo, utvecklas och driva företag. Som anställd i Växjö kommunkoncern tar du tillvara på individers olikheter, möter medarbetare och invånare med respekt och jobbar för att skapa en hållbar framtid.

Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga och huvudmän. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen.

Från den 1 januari 2019 har Alvesta, Lessebo, Tingsryd och Växjö en gemensam överförmyndarnämnd. Är du intresserad av att delta i uppstarten och utvecklingen av denna nya organisation?

Den gemensamma organisationen omfattar nio medarbetare och är lokaliserad till Växjö där överförmyndarnämndens kansli är en del av kommunkansliet på kommunledningsförvaltningen.


Publiceringsdatum
2019-05-27

Arbetsuppgifter
Överförmyndarnämnden östra Kronoberg söker en handläggare med goda juridiska och ekonomiska kunskaper. Vi söker dig som vill arbeta i en nystartad organisation där vi samarbetar över kommungränserna i Växjö, Tingsryd, Lessebo och Alvesta för medborgarnas bästa.

Du kommer att arbeta tillsammans med andra handläggare. Vi arbetar gemensamt över kommungränserna, men varje handläggare har ansvar för sina tilldelade ärenden. Vi har ett arbetssätt som präglas av samarbete med regelbundna gruppmöten. Verksamheten har ett ständigt pågående utvecklingsarbete bland annat inom digitalisering och processkartläggning.

Som handläggare på överförmyndarnämndens kansli kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som till exempel att utöva tillsyn över ställföreträdare, utreda förutsättningarna för ställföreträdarskap, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap samt rekrytera ställföreträdare. I uppgiften att utöva tillsyn ingår exempelvis att granska redovisningar, men även att stödja och utbilda ställföreträdare i deras uppdrag. Som handläggare har du ett varierat arbete som innefattar båda sociala, ekonomiska och juridiska aspekter. Du har kontakt med ställföreträdare och huvudmän och samverkar med olika aktörer för att följa upp uppdragen, du informerar om verksamheten i olika sammanhang i syfte att sprida kunskap och rekrytera ställföreträdare. Du gör utredningar och bedömningar utifrån aktuell lagstiftning, skriver ansökningar och yttranden till domstol samt i förekommande fall företräder myndigheten i domstol.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom juridik eller en socionomexamen, alternativt har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Meriterande är erfarenhet av juridiskt arbete.

Du är social, serviceinriktad och tycker om att möta människor i olika situationer. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändringsarbete. Du är en van IT-användare, analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Samarbete är viktigt inom enheten och vi ser därför teamkänsla som en betydelsefull egenskap.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Växjö kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-17
Ange följande referens när du ansöker: KLF 13/19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Elmefall carina.elmfall@vaxjo.se 0470-412 31

Företag
Växjö kommun, Kommunledning

Adress
Växjö kommun, Kommunledning
Box 1222
35112 Växjö

Kontorsadress
Västra Esplanaden 18 35112 Växjö

Jobbnummer
4815602

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Kommunledning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Kommunledning: