Överförmyndarhandläggare

Stenungsunds kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Stenungsund
2017-09-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Överförmyndarhandläggare" (publicerad 2018-12-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten i Stenungsund

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 25000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord

Stenungsunds kommun har tillsammans med Lilla Edet, Orust och Tjörns kommuner en gemensam överförmyndarnämnd med Stenungsund som värdkommun. Överförmyndarenheten för de fyra kommunerna sköts av tjänstemän som är anställda i Stenungsunds kommun. En av våra medarbetare skall nu sluta hos oss för att gå vidare till en annan tjänst inom kommunen.

Organisationen har en politisk överförmyndarnämnd. Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför. God man, förvaltare eller förmyndare är en ställföreträdare för någon som inte själv kan sköta sina angelägenheter. Verksamheten är lagstyrd främst av föräldrabalken, ärvdabalken, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.



Publiceringsdatum
2017-09-28

Arbetsuppgifter
Du kommer att självständigt arbeta med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmans-/förvaltar-/och förmynderskap inklusive godmanskap för ensamkommande barn. Utreda och ansöka om anordnande, upphörande och jämkning av ställföreträdarskap är en del av de uppgifter du kommer att få arbeta med. Utreda samtycken till fastighetsförsäljningar, arvskiften, ansökningar om uttag samt rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare är andra uppgifter som ingår i tjänsten. Det ingår också att företräda överförmyndaren/-nämnden i domstol. I uppgiften att utöva tillsyn ingår bland annat granskning av redovisningshandlingar såsom förteckningar, års-/och sluträkningar.


Kvalifikationer
Du har kandidatexamen i offentlig förvaltning eller juridik. Du bör ha erfarenhet av att arbeta som handläggare inom överförmyndarverksamhet.
Du har god kommunikationsförmåga och kan formulera dig tydligt i tal och skrift. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och fatta beslut. Arbetet förutsätter god datorvana. Du bör vara utåtriktad, ha god initiativförmåga och vilja att ta personligt ansvar.
Du är organiserad och strukturerad, kan hantera många saker på en gång med bibehållen kontroll. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort krävs.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Stenungsunds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-12-01 Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-15
Ange följande referens när du ansöker: A718403
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Maxon helena.maxon@stenungsund.se 0303-732583

Företag
Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Adress
Stenungsunds kommun, Kanslienheten
444 82, Stenungsund
44482 Stenungsund

Kontorsadress
Strandvägen 15 44482 Stenungsund

Jobbnummer
3723833

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten: