Ordförande läkemedelskommittén, Region Värmland

Region Värmland / Läkarjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla läkarjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Värmland i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige

Region Värmland är till för att alla i Värmland ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi är cirka 8000 medarbetare som arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling och kollektivtrafik.

Hälso- och sjukvården är Region Värmlands största verksamhet. Tillsammans med våra patienter stärker vi folkhälsan och utvecklar hälso- och sjukvården så att den kan bidra till en livskvalitet i världsklass för Värmlands befolkning. Vi driver 30 vårdcentraler med mödra- och barnhälsovård och många andra specialistmottagningar. I Värmland finns akutsjukhus i Arvika, Karlstad och Torsby.



Om verksamheten
Läkemedelskommittén är en lagstadgad funktion och uppdraget är att vara ett rådgivande medicinskt expertorgan i läkemedelsfrågor.

Läkemedelskommitténs övergripande mål är att verka för en rationell, säker och kostnadseffektiv läkemedelsanvändning och optimal läkemedelshantering i hela vårdkedjan. Rekommendationerna ska vara grundade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Den ska samverka med andra läkemedelskommittéer och då särskilt inom sjukvårdsregionen, samt med berörda myndigheter och universitet.
Läkemedelskommittén är en del i område vårdkvalitet där även läkemedelscentrum ingår. Det finns en stor utvecklingspotential inom läkemedelsområdet inte minst genom samverkan med de övriga ingående delarna inom område vårdkvalitet.
Regionen har delat upp det regionsövergripande läkemedelsarbetet på två verksamheter varav läkemedelskommitté är den ena och läkemedelscentrum den andra. Läkemedelscentrum ansvarar bland annat för regionens läkemedelsförsörjning, läkemedelsberedning och klinisk farmaci. Båda verksamheterna är beroende av varandra så samverkan mellan de två verksamheterna är mycket viktigt.

Publiceringsdatum
2022-01-31

Dina arbetsuppgifter
Läkemedelsområdet är omfattande och intressant så vi kan erbjuda dig ett varierande och utvecklande arbete, och i ditt uppdrag som ordförande ingår det att leda kommitténs arbete inklusive terapigrupperna.
En viktig del i arbetet är implementering av beslut och rekommendationer från myndigheter exempelvis Läkemedelsverket och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV). Du kommer att ingå i det nationella arbetet med ordnat införande av läkemedel samt i nationella såväl som regionala nätverk för läkemedel. Du ansvarar för att leda arbetet med att ta fram "Rekommenderade läkemedel" vilket är en lista över kommitténs rekommendationer samt medverka till att vidareutbilda hälso- och sjukvårdspersonalen inom läkemedelsområdet.

Du kommer att ingå i olika ledningsgrupper för läkemedel exempelvis ordnat införande av läkemedel, kunskapsstyrningsrådet samt område vårdkvalitets ledningsgrupp. Dessutom tillsammans med läkemedelscentrum ledningsgrupp leda regionens övergripande utvecklingsarbete kring läkemedel. Du har stöd i arbetet via läkemedelskommitténs sekreterare (apotekare).

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad läkare.
Det är meriterande om du har

- varit kliniskt verksam i några år
- kunskaper inom läkemedelsområdet
- tidigare erfarenheter från arbete i läkemedelskommitté eller i terapigrupper
- erfarenhet av ledningsarbete

Arbetet kräver att du självständigt kan leda arbetet, att se bredden och att arbeta nära vårdverksamheten. Du är serviceinriktad och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och du kan på ett pedagogiskt sätt sprida information och kunskap. Som person ser vi att du har förmåga att organisera och strukturera ditt arbete, en person som har lätt för att samarbeta. Du ser helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är noggrann, väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att man lever upp till dessa.

https://www.regionvarmland.se/berattelser

Övrig information
I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
50-75%, kan kombineras med kliniskt arbete. Tillträde: Så snart som möjligt Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
REGION VÄRMLAND

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "RS/220289".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Värmland (org.nr 232100-0156)

Arbetsplats
Hälso- och sjukvård, Vårdkvalitet

Kontakt
Områdeschef Petra Lundgren
petra.a.lundgren@regionvarmland.se,010-8316492

Jobbnummer
6293673

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Värmland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Värmland: