Operativa inköpare, inköpsenheten, Solna

Skatteverket / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som operativ inköpare innebär att, med lagen om offentlig upphandling (LOU) som grund, hantera och analysera beställningar från verksamheten samt skriva och skicka ut förfrågningar om direktupphandlingar, förnyad konkurrensutsättning och avrop. Du hanterar även vissa förenklade upphandlingar. I uppdraget ingår också att i dialog med olika beställare ställa krav, utvärdera anbud samt följa upp och sammanställa urvalsprocessen inför avslut. Du tolkar också avtalstext och skriver och följer upp avtal. Arbetet innebär viss administration. Du kommer att arbeta teambaserat och ha nära kontakt med enhetens strategiska inköpare.

Som operativ inköpare har du en rådgivande och stödjande roll, eftersom både beställare inom organisationen och externa leverantörer kan behöva information om avropsprocessen, lagen om offentlig upphandling (LOU) och Skatteverkets interna riktlinjer för inköp.

Inköpsenheten tillhör organisatoriskt Skatteverkets huvudkontor. Enheten arbetar tvärfunktionellt, processorienterat och med kvalificerad kategoristyrning, och den består av tre sektioner: sektionen för strategiskt inköp, sektionen för operativt inköp samt lokalsektionen. Tjänsterna är placerade vid sektionen för operativt inköp med placeringsort i Solna.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har eftergymnasial utbildning inom inköp eller juridik 
• har minst ett års aktuell arbetslivserfarenhet från inköpsområdet
• har kunskap om LOU, gärna genom arbete
• är analytisk
• är pedagogisk och kommunikativ i tal och skrift
• är lyhörd, hjälpsam och har förmåga att skapa goda relationer
• har förmåga att arbeta självständigt och målinriktat
• har god samarbetsförmåga
• har tålamod och är stabil.

Det är meriterande om du har genomfört upphandlingar enligt LOU och om du har erfarenhet av något inköps- eller upphandlingssystem ex tendsign, ebeställ och/eller platina. Det är även meriterande om du har erfarenhet av tjänsteupphandling eller om du har arbetat inom inköpsområdet i en större organisation.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare med tillträde omgående enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2015-04-10

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-24
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Anna  Björklind, sektionschef 010-5745610
Susanne O'Konor, facklig kontaktperson Saco 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75
Linda Gertsson, HR-konsult 010-574 86 45

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Skatteverket Box 123 171 94 Solna
17194 Solna

Kontorsadress
Skatteverket Box 123 171 94 Solna

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2241998

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: