Operativ Teamledare support / Incident Manager IT Kontoret

Luleå kommun, IT-kontor / Supportteknikerjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, IT-kontor i Luleå

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Tjänsten är placerad på Kommunledningsförvaltningen, IT-Kontoret.

IT-Kontoret ansvarar för all central IT. I detta ingår hela kedjan inom "Bimodal IT", d v s allt från IT-styrning och stöd till verksamheternas digitalisering och verksamhetsutveckling, till IT-infrastruktur, systemdrift och Servicedesk.
IT-Kontoret är en konsultativ resurs för nämnder/förvaltningar i deras uppdrag att leverera service och tjänster till medborgare och näringsliv.
I ansvaret ingår att:
• Stödja framtida strategiska satsningar, såsom e-tjänster och e-förvaltning
• Svara för service, drift och vidareutveckling av kommunens IT-miljö
• Samverka i verksamheternas utvecklingsprojekt som internkonsult
• Stödja verksamheterna i det systematiska informationssäkerhetsarbetet

Kontoret ansvarar även för utveckling av IT-relaterade processer.


Publiceringsdatum
2017-09-08

Arbetsuppgifter
Vi söker en Teamledare till vår IT-Support som också har rollen som vår Incident Manager enligt ITIL. Som Teamledare IT-Support/Incident Manager ingår du operativt i vårt supportteam och driver det dagliga arbetet vid IT-Kontorets supportfunktion.

Befattningen är direkt underställd avdelningschef på avdelning Drift IT, IT-Kontoret.
I rollen ingår inte personalansvar.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att:
• Leda och fördela det dagliga operativa arbetet utifrån våra dagliga supportärenden
• Huvudansvar för de huvudprocesser som tillhör IT-Supporten; Incident och Request
• Hålla och delta i möten rörande IT-Supporten, såväl internt som externt
• Fördela ärenden, inte bara baserat på antal utan även hanteringstid
• Bevakning av befintlig ärendemängd hos supporttekniker
• Omfördelning av ärenden vid frånvaro
• SLA-bevakning av ärenden
• Vara länken mellan Avdelningschef, Driftledare och Supportteam
• Säkerställa att våra leveranser är i enlighet med våra SLA:er samt även ha rollen som Incident Manager (enligt ITIL).

I din roll som Teamledare leder du det dagliga operativa arbetet för våra Supporttekniker (1:a och 2:a linjens support) och du kommer att vara länken mellan våra Supporttekniker och 3:de linjens support. Gruppen är i dag 8 personer och arbetar med support av system och infrastruktur såsom verksamhetssystem, nätverk, server, lagring, e-post, Identitetshantering, datorplattform och liknande.
Arbetet ställer stora krav på servicemedvetenhet för att förstå användarnas problem och kunna hjälpa våra interna kunder på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

I din roll som Incident Manager har du ansvar för att:
• Snabbt och effektivt återställa och minimera våra incidenter enligt framtagen incident- process
• Koordinera och säkra att större incidenter kommuniceras till rätt forum samt hanteras enligt överenskommelser
• Eskalerar incidenter enligt definierat arbetssätt
• Följer upp arbetsinsatser kopplade till processen
• Identifiera incidenter och säkerställa att dess lösningar dokumenteras enligt rutin
• Aktivt ta fram rapporter ur vårt ärendehanteringssystem som visar processens efterlevnad
• Aktivt delta i vårt ITIL-projekt.



Kvalifikationer
Du har en bred kunskap inom support av IT och telefoni. Dokumenterad erfarenhet av IT-Support, helst i en större organisation. Kunskap om processkartläggning, liksom kunskap och erfarenhet av Service Management. Det är meriterande om du är certifierad med lägst ITIL Foundation.

Teknisk kompetens
Du skall ha erfarenhet och kunskap inom IT och sätta driftstabilitet och säkerhet i första rummet. Du brinner för ett strukturerat och processorienterat arbete och har vana/erfarenhet av att arbeta i enlighet med ITIL:s ramverk. Meriterande är om du tidigare lett och utvecklat supportmedarbetare som teamledare eller motsvarande.
• Högskoleutbildning med teknikinriktning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Behärskar svenska och engelska i tal och skrift

Dina egenskaper
För att lyckas i uppdraget ska du vara kommunikativ och lyhörd och ha erfarenhet från IT-Support i någon form.

Du kan arbeta självständigt, strukturerat och målinriktat. Du har ett pragmatiskt synsätt och deltar i arbetet med att genomföra de insatser som behövs. Du är social och har lätt att bygga nätverk. Du är kvalitetsmedveten och sätter alltid kunden i centrum.

Rollen är ny på IT-Kontoret och det är av största vikt att du är initiativrik och strukturerad för att arbeta tillsammans med avdelningschef och supportteamet för att upprätthålla en framgångsrik supportfunktion


ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-29
Ange följande referens när du ansöker: A710577
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Nilsson 0920-45 36 90

Företag
Luleå kommun, IT-kontor

Adress
Luleå kommun, IT-kontor
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
97185 Luleå

Jobbnummer
3686853

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, IT-kontor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, IT-kontor: