Operations Manager Ford Credit

PSPartner / Ekonomichefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos PSPartner i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Härryda eller i hela Sverige

Ford Credit Sverige är en del inom Forso Nordic AB, ett finansbolag som med tillstånd från Finansinspektionen verkar på den nordiska marknaden. Verksamheten, som är samägd av FCE Bank Plc England och Crédit Agricole Consumer Finance, syftar till att aktivt främja försäljning och marknadsföring av Fords olika fordon i marknaderna, både personbilar och kommersiella fordon, genom att erbjuda finansiering och administrativa tjänster avseende dessa. Våra kunder består av i huvudsak två olika kategorier, dels våra återförsäljare av fordon och dels av deras slutkunder. Forso Nordic är ett nordiskt bolag med cirka 130 anställda. Huvudkontoret ligger i Göteborg, där också den svenska verksamheten har sitt säte med cirka 20 medarbetare, och därtill finns ett försäljningskontor i Stockholm med 6 medarbetare. Den aktuella tjänsten är placerad på huvudkontoret i Göteborg.


Publiceringsdatum
2017-04-26

Dina arbetsuppgifter
I din roll som Operations Manager är du ansvarig för våra team i Sverige som arbetar mot bilåterförsäljare och deras slutkunder. Du rapporterar till Country Manager för Sverige och har en viktig roll i ledningsgruppen för Ford Credit Sverige. Dina huvudsakliga ansvarsområden innehåller:

• Fullt personalansvar för 12 personer med två rapporterande teamleaders, en kreditanalytiker samt lokal IT.
• Stötta, coacha och utveckla ledare och medarbetare samt skapa och utveckla interna och externa relationer.
• Medlem i kreditkommittén i Sverige och Norden. Du ansvarar även för att ta fram PM för kreditbeslut.
• Övergripande ansvarig för rapportering, input till budgetarbete och kreditbedömning.
• Säkerställa processer, både ur ett effektivitets- och kostnadsperspektiv samt ta fram underlag och nyckeltal för att utvärdera verksamheten.
• Uppdatera dokumentation kring policyer, processbeskrivningar och flödesscheman.
• Tillsammans med övriga medarbetare i ledningsgruppen ta fram affärsplan för verksamheten samt implementera den i organisationen.
• Säkerställa att processer uppfyller legala krav i förhållande till förändringar kring lagstiftning.
• Leda projekt och förändringsarbete i den svenska organisationen.
• Arbete inom AML-frågor (Anti-Money Laundering), SOX samt arbeta med att säkerställa processer mot bedrägerier.
• Besöka våra viktigaste återförsäljare och säkerställa att vi har samma målbild över de administrativa delarna.

Vem söker vi?

Vi söker dig som är affärsdriven och trivs i en roll där du kan utveckla såväl medarbetare som processer. För rollen behöver du ha god kännedom inom bank, finans eller likvärdig verksamhet och ha en bred affärsmässig kunskap. Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande. Tjänsten är delvis strategisk, men samtidigt mycket operativ då den innebär att driva verksamheten mot uppsatta mål och kräver att du leder och coachar den dagliga verksamheten ute bland de anställda. Du har minst fem års erfarenhet av en ledande befattning och har gärna arbetat några år i en liknande roll. Organisationen är internationell och koncernspråket är engelska varvid det krävs flytande engelska och svenska i tal och skrift.

Som person är du strukturerad och engagerad. Du har ett helhetstänk och drivs av att jobba i ett bolag med tillväxt. Vidare har du lätt för att leda och skapa en positiv stämning i ditt dagliga arbete. Du har lätt för att kommunicera och har en mycket god affärsmässig förståelse. Du gillar att arbeta mot mål och sätta upp dessa för verksamheten. Ett visst resande ingår i tjänsten.

Vi erbjuder

Ford Credit Sverige erbjuder en spännande och utmanande tjänst i ett modernt bolag med en mycket stark tillväxt. I rollen som Operations Manager får du möjlighet att utveckla ett engagerat team och skapa långsiktiga affärsrelationer. Som medlem i den svenska ledningsgruppen har du stora möjligheter att vara med och påverka bolagets fortsatta och framtida tillväxt på den Svenska marknaden samt utvecklas inom koncernen!

Ansökan och kontakt

Vi samarbetar med PS Partner i denna rekrytering. Sök tjänsten via www.pspartner.se och registrera din CV med ett personligt brev. Vi arbetar med ett kontinuerligt urval så sänd in din ansökan så snart som möjligt. För frågor kontakta rekryteringskonsult Mats, Törn via mail, mats.torn@pspartner.se eller tel +46 761-645 969 alternativt Helena Alexandersson +46 763-265 725.

Varaktighet, arbetstid
1 -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
PSPartner

Adress
PSPartner
SÖDRA HAMNGATAN 25
41114 GÖTEBORG

Kontorsadress
SÖDRA HAMNGATAN 25

Jobbnummer
3461163

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från PSPartner

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos PSPartner: