Operational Improvement and Performance Manager

PostNord AB / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos PostNord AB i Solna, Stockholm, Järfälla, Upplands Väsby, Sigtuna eller i hela Sverige

Vi söker nu efter en Operational Improvement and Performance Manager som kan komplettera vårt team.

PostNord Business Information Services (BIS) ansvarar för att leverera tillförlitliga och kostnadseffektiva IT-tjänster och -projekt som gör det möjligt för PostNord att bli kundernas förstahandsval för kommunikations- och logistiklösningar.
Vi har mer än 350 medarbetare geografiskt utspridda i Sverige och Danmark och vi arbetar med en outsourcingmodell där tjänster köps in från flera olika (utlandsbaserade) leverantörer.
Enheten Performance and Competence Management är en ny enhet som ansvarar för frågor rörande resultatstyrning och förbättringshantering och som arbetar för att skapa en välfungerande verksamhet med såväl goda resultat som kostnadsmedvetenhet.

Mångfald är en naturlig del av PostNordkoncernens verksamhet. Vi välkomnar dig som, liksom vi, ser på olikheter som en styrka och en förutsättning för konkurrenskraft och tillväxt.

Vad innebär arbetet?
I din roll kommer du att driva och stödja insatser och aktiviteter inom områdena förbättrings- och ändringshantering. Du kommer att arbeta för att skapa en organisationskultur där medarbetarna söker ständiga förbättringar och jobba för harmoniserade arbetssätt som förbättrar organisationens effektivitet och resultat.
Du ska även bygga upp ett brett kontaktnät i en geografiskt spridd mångkulturell miljö med många olika leverantörer, där olika virtuella team är en del av det dagliga arbetet.
Personen vi söker ska ha god ledarskapsförmåga, erfarenhet av att arbeta i en internationell organisation och beprövad erfarenhet av att skapa välfungerande verksamheter med fokus på hållbarhet och affärsvärde. 
Du ska även ha en bred förståelse av hur IT fungerar och ha goda kunskaper om IT-processhantering.
En mycket god kommunikationsförmåga krävs för att klara kommunikationen och samarbetet såväl inom organisationen som med intressenter på alla ledningsnivåer i den större PostNord-organisationen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Ändringshantering. Arbeta för och samordna BIS förändringsagenda, jämföra de uppnådda resultaten med de fastställda målen och vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att arbetet följer planen. Skapa samstämmighet och upprätta kunskap och engagemang kring gemensamma mål och satsningar inom organisationen.
Kontinuerlig förbättring av effektivitet och kvalitet. Skapa klarhet inom oklara områden och samstämmighet kring gemensamma arbetssätt, med målet att skapa en välfungerande verksamhet och öka effektiviteten. Främja personligt ledarskap och delning av kunskap, erfarenheter och bra arbetssätt.
Fastställande av mål och resultatstyrning. Fastställa årliga verksamhetsplaner och organisationsmål som är i linje med de strategiska och taktiska målsättningarna. Följa upp de resultat som uppnås, samt analysera, prioritera och vidta lämpliga åtgärder. Arbeta för att införa ett strukturerat arbetssätt med resultatmål och resultatindikatorer. Driva/stödja arbetet med resultatstyrning och verksamhetsförbättringar inom specifika tilldelade områden.
Processamordning och -harmonisering för att säkerställa att processförbättringarna är i linje med de taktiska målen och att de identifierade fördelarna för organisationen uppnås. Införa förbättringar och större tydlighet i arbetssätten inom prioriterade områden. Anta tilldelat processledningsansvar.
Årlig planering och LT-agenda.Hantera och samordna årliga planeringsverksamheter, leda arbetet med punkter på BIS ledarskapsagenda inom tilldelade områden. Bidra till och förbättra rapporteringen och kommunikationen inom tilldelade områden.

Vem söker vi?

Akademisk examen inom informationsteknik och/eller affärsverksamhet, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
God kunskap om och erfarenhet av hur IT fungerar och IT-processledning.
Erfarenhet av ledarskap och ändringshantering.
God förmåga att hantera kontakter med människor, skapa relationer och kommunicera.
Strukturerad analytisk förmåga och förmåga att få uppgifter gjorda, samt förmåga att agera proaktivt och resultatorienterat.
Betydande erfarenhet av att arbeta i en internationell IT-miljö med många olika leverantörer.
God skriftlig och verbal kommunikationsförmåga.
Kunskap inom processhantering, projektledning och metoder för kontinuerlig förbättring (t.ex. ITIL, CoBIT, SIXSigma eller förbättringshantering).

Publiceringsdatum
2013-10-03

Kontaktperson för detta jobb
Charlotte Bourdin, Head of Performance & Competence Management, E-postadress: charlotte.bourdin@posten.se , 010-436 43 54

För fackliga kontaktpersoner se www.postnord.se/fackliga

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-10-08
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotte Bourdin 010-4364354

Företag
PostNord AB

Adress
PostNord AB
Terminalvägen 24
17173 Solna

Jobbnummer
1668487

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från PostNord AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos PostNord AB: