Områdesarkitekt för Lön- eller Ekonomiområdet

Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Vi är inne i en spännande fas där vi efter kraftig expansion av myndigheten de senaste åren nu satsar på mer utveckling av våra tjänster. För att få ett helhetsgrepp från arkitektur och ha möjlighet att tillsammans med vår kärnverksamhet planera och genomföra verksamhetsplaner, strategier och utveckling av verksamheten söker vi nu två områdesarkitekter mot lön- samt ekonomiområdet.

Vi är totalt cirka 60 medarbetare på avdelningen och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som IT-arkitekt är du van att identifiera och kommunicera med intressenter i området oavsett de är givna eller inte. Arkitekten är en viktig spelare i utvecklingsinitiativ och stöttar utvecklingsprojekt med bland annat kravhantering, lösningsförslag och prioriteringar. I rollen som områdesarkitetk är det viktigt att skapa förståelse för vår verksamhet, dess syfte och information som ingår i området, samt vilka krav som ställs på den samt kan översätta detta till planer för IT-lösningar. Rollen är bred och omfattar strategiutveckling, process- och metodutveckling, arbetssättsförändringar såväl som framtagande av lösningsarkitektur.

En annan viktig uppgift kommer vara att identifiera arkitekturdrivande krav och matcha dessa mot komponenter, ramverk och produkter för att effektivisera utveckling och förvaltning.

Som medarbetare hos oss på har du chansen att tillsammans med trevliga, kompetenta kollegor och ett närvarande ledarskap vara med och påverka utvecklingen av arkitekturfunktionen på myndigheten. Du får mycket eget ansvar och frihet i ditt arbete.

Publiceringsdatum
2022-08-09

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Dokumenterad flerårig erfarenhet av att ha arbetat med informationsarkitektur

Vi ser att du har följande förmågor:

• Kunna arbeta strukturerat och självständigt för att kunna driva sitt område framåt
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• God analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem samt identifiera och förstå övergripande sammanhang
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden

Dessutom är det meriterande om du har:

• Certifiering som Informationsarkitekt, IT-arkitekt, Verksamhetsarkitekt, Enterprisearkitekt eller motsvarande.
• Dokumenterad erfarenhet av arkitekturarbete inom något eller flera av följande områden:
- Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
- Affärsprocesser och standarder inom lön, ekonomi och e-handel, t.ex. SFTI
- Informations- och IT-säkerhet
- Process- och informationsarkitektur
- Systemintegration och integrationsplattformar

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Du kan välja placeringsort i antingen Östersund, Gävle eller Norrköping. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.

Intervjuer kommer ske efter ansökningstiden gått ut.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 21 augusti.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.



Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Håkan Alenius, Facklig kontaktperson SEKO
026-65 65 82

Jobbnummer
6869888

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: