Nyhetspresentatör till P3 Nyheter

Sveriges Radio AB / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Radio AB i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Radio finns överallt! Sveriges Radio är den reklamfria och oberoende radion som finansieras
av radio- och tv-avgiften. Vår vision är att vara landets viktigaste medieföretag och ledande kulturskapare. Vi är ett decentraliserat företag från Kiruna i norr till Malmö i söder och vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats med bredd och mångfald. Våra radiokanaler P1, P2, P3, och P4 finns i fm men du kan även lyssna när du vill i vår app Sveriges Radio Play eller på sverigesradio.se.P3 Nyheter är en liten redaktion med ett stort uppdrag - att göra de viktigaste nyheterna för P3:s lyssnare. Som nyhetspresentatör ansvarar du för att uppdatera P3-publiken om de mest relevanta nyheterna under vardagarna. Till rollen som nyhetspresentatör söker vi dig som är sugen på att testa gränserna för nyhetsförmedling vad gäller både ämne och form. Du ska gå in för att berätta på intressantast tänkbara sätt oavsett ämne. Du behöver ara envis och gå till botten med de sändningar du ansvarar för att presentera.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Planera och sända nyheter i radio
• Skriva och publicera på webben

Bakgrund och kvalifikationer
• Journalistisk utbildning eller motsvarande är meriterande
• B-körkort är meriterande
• Erfarenhet av direktsändningar i etermedia är meriterande
• Har du jobbat som programledare är det meriterande
• Det är även en fördel om du behärskar fler språk än engelska

Som nyhetspresentatör ska du ha god kännedom om P3 Nyheters målgrupp och hur P3 Nyheter låter. I rollen som nyhetspresentatör bör du vara stresstålig och ha lätt för att samarbeta med andra. Du är intresserad och har koll på det som berör målgruppen i nyhetsflödet, oavsett om det handlar om arbetsmarknad eller senaste nytt från nöjesvärlden.

Vad erbjuder vi?
Sveriges Radio erbjuder en kreativ och stimulerande arbetsplats. Vi vill att medarbetarna på Sveriges Radio ska spegla samhället och har mångfald i fokus. Vi arbetar också aktivt med att medarbetarna ska ha möjlighet att använda och utveckla sin kompetens i takt med organisationens behov och de egna förutsättningarna.

Anställning
Tjänsten är en programanställning för perioden 1 maj t o m 31 december 2014.

Publiceringsdatum
2014-02-11

Så ansöker du
Ansök gärna omgående, då vi arbetar med löpande urval. Din ansökan registrerar du senast 28 februari 2014.

OBS! Arbetsprov. Nedan följer en text som vi vill att du skriver om till ett radiotelegram som du tror skulle passa i P3 Nyheter. Telegrammet ska vara ca 20 sekunder långt, och vi vill att du läser in det och skickar ljudet separat, helst som mp3-fil, till ulrika.lindqvist@sverigesradio.se . Skriv in ditt namn och "ljudprov" under rubriken "ämne" i mejlet.

Vill Du veta mer? Ring Ulrika Lindqvist, nyhetschef P3 Nyheter eller Caroline Pouron, tf programchef P3 Stockholm. Båda nås via växeln, tel 08-784 50 00. För frågor kring din ansökan kontakta Marianne Jansson, personalspecialist, tel 016-16 16 71.

Fackliga frågor besvaras av Henrik Olsson, SJF eller Aron Larsson, Unionen. Bägge nås via växeln, tel 08-784 50 00. SACO nås via saco@sverigesradio.se .

Välkommen med din ansökan!

Text till arbetsprov:
VAN DAMME FICK MINDRE ÄN ZLATAN

Två olika Volvoreklamer gör succé på Youtube. Nu har Dagens Industri uppgifter på hur mycket frontmännen ska ha tjänat på reklamerna. Den ene fick betydligt mer pengar, den andre fick nöja sig med ett rejält karriärlyft. Volvo Personbilars reklam med Zlatan Ibrahimovic i Lapplandsfjällen, som kom ut i lördags, har redan setts över 1,7 miljoner gånger. Lastbilstillverkaren Volvos reklamfilm där Jean-Claude Van Damme gör sin episka split mellan två backande lastbilar har setts över 68 miljoner gånger. Enligt DI:s branschkällor ska Van Damme ha fått omkring 1-2 miljoner kronor för att göra lastbilsreklamen medan Zlatan fick 10-12 miljoner för bilreklamen.

• Man kan konstatera att Van Damme nu är kultförklarad och betydligt mer känd än han var innan Volvofilmen, säger Per Nilsson, chef för pr på lastbilstillverkaren Volvo, till DI.

Per Nilsson konstaterar att kostnaden för reklamen var "mycket låg" jämfört med att exempelvis köpa Superbowl-reklam.

Filmerna kostade mellan 20 och 30 miljoner kronor att producera - men tillförde varumärket Volvo Lastvagnar ett medievärde på 1,1 miljarder.

• Det är ett enormt medievärde vi får till en mycket låg kostnad, säger Per Nilsson.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Programanställning

Så ansöker du
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Radio AB

Adress
Sveriges Radio AB
Oxenstiernsgatan 20
10510 Stockholm

Jobbnummer
1777086

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Radio AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Radio AB: