Nu söker vi biståndshandläggare!

Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Vi söker dig som vill arbeta som biståndshandläggare hos oss på biståndskontoret! Oavsett om du är erfaren biståndshandläggare eller inte kommer ditt arbete vara avgörande för många människor som behöver stöd i hemmet.

Biståndskontorets huvuduppgift är att säkerställa att vård och sociala tjänster av god kvalitet ges till äldre och personer med funktionsvariationer. Vi utreder och bedömer varje enskild persons behov utifrån socialtjänstlagen (SoL) och/eller lagen om stöd och service (LSS) . Därefter tar vi beslut utifrån de resurser som finns som sedan genomförs i hemmen. Målet är att varje person ska få rätt hjälpt enligt lagen.

På biståndskontoret är vi ett 70-tal kollegor uppdelade på 3 enheter. Vi ingår i Vård- och omsorgsförvaltningen och vårt kontor finns i Fröslunda centrum.

Vi söker flera biståndshandläggare och erbjuder en gedigen introduktion och därefter en mentor.


Publiceringsdatum
2018-12-14

Arbetsuppgifter
Är du en strukturerad och noggrann person som är duktig på att dokumentera? Trivs du med att ta ansvar och ser till att få saker gjorda? Har du förmåga att möta andra människor där dom är? Bidrar du med arbetsglädje och gemenskap? Då vill vi att du söker dig till oss!

Som biståndshandläggare kommer du att bedöma personers behov och fatta beslut enligt SOL och LSS samt dokumentera i vårt dokumentationsverktyg, VIVA. Därefter lämnar du över beställningen till de verksamheter som sedan genomför dina beslutade insatser. Du kommer att samverka internt med arbetsterapeuter, sjukgymnaster och omvårdnadspersonal samt med myndigheter och andra externt berörda verksamheter kring personen.

I det dagliga arbetet får du hjälp och stöd från någon av våra teamledare. Tillsammans ansvarar vi för att verksamheten fungerar, och hjälper varandra där det behövs.

Som nyanställd hos oss får du en omfattande introduktion där vi går igenom hur vårt dokumentationsverktyg VIVA fungerar. Vi går även igenom vårt bedömningsinstrument av funktionstillstånd, ICF. Efter introduktionen får du en erfaren kollega som mentor tills du känner dig tillräckligt självständig.

Vi tycker det är viktigt att vi har uppdaterade kollegor och jobbar därför efter ett kompetensårshjul där vi erbjuder dig intern- och relevanta externa utbildningar.

För oss är gemenskap och arbetsglädje viktigt samt att vi har en öppen dialog mellan varandra.


Kvalifikationer
För att trivas i rollen som biståndshandläggare hos oss är du en person som har lätt för att samarbeta och har förmågan att sätta dig in andra människors behov, känslor och beteende. Du kommer att möta personer med olika behov och deras anhöriga likväl som personer med andra professioner för att inhämta information. För dig är det viktigt med struktur och följa regler och ramar i arbetet samtidigt som du är flexibel och kan anpassa dig efter ändrade omständigheter. Du är en person som trivs med ansvar och klarar av att fatta svåra beslut.
För att lyckas i rollen behöver du ha samarbetsförmåga likväl som ett driv i att kunna arbeta självständigt.

Vi söker dig som har en avslutad socionomutbildning eller utbildning som bedöms likvärdig. Alternativt att du tar din examen inom kort. För att bli aktuell för en tillsvidareanställning krävs det att du har ditt examensbevis. Har du en beteendevetenskaplig utbildning och har läst relevant juridik som exempelvis offentlig rätt eller förvaltningsrätt är det meriterande.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning via arbete eller via VFU. Vi ser gärna att du har kunskap eller praktisk erfarenhet av områden inom LSS, SoL eller ICF. Du som söker får gärna ha erfarenhet av att dokumentera i ett dokumentationsverktyg. Har du erfarenhet av VIVA är det ett plus.

Som biståndshandläggare krävs det att du kan uttrycka dig obehindrat i svenska, i tal och skrift. Om du kan fler språk än svenska är det meriterande. I rollen som biståndshandläggare krävs det att du har grundläggande datakunskaper och har B-körkort. Hembesök i Eskilstunas ytterområden kan förekomma. Bilar och elcyklar finns så att du kan ta dig fram smidigt.

Är det dig vi söker? Välkommen med din ansökan!

Vi kommer begära polisregisterutdrag vid handläggning av ärenden av minderåriga.

ÖVRIGT
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fyra stabsenheter ekonomi, HR, utveckling samt nämnd- och ledningskansli.

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-06
Ange följande referens när du ansöker: 4963
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Snickars, ledig 21/12-7/12 016-710 50 14

Företag
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen
Alva Myrdals gata 3D
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
Alva Myrdals Gata 3D Eskilstuna

Jobbnummer
4510759

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen: