Näringslivsutvecklare

Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret i Sundsvall

Sundsvalls Kommun och hela regionen står inför historiska tillväxtmöjligheter i och med att den gröna nya industrin fortsätter att söka sig till våra breddgrader.

Nu har du möjlighet att få vara med och forma Sundsvalls framtid i uppdraget som Näringslivsutvecklare. Just nu bygger vi det nya teamet som ska stödja och jobba tillsammans med företagen och olika organisationer på denna spännande och utmanande tillväxtresa.

I din roll är du lokaliserad i Sundsvall och kommer bli en del av ett team på 20 personer i avdelningen Näringsliv och tillväxt i Kommunstyrelsekontoret som via olika funktioner jobbar mot målet 5 000 nya jobb och 10 000 nya invånare i Sundsvalls Kommun 2030.

I arbetet mot målet jobbar vi mycket nära och tillsammans med näringslivet, akademin, samarbetspartners, regionen samt alla förvaltningar och bolag inom kommunkoncernen. Avdelningens arbete fördelas inom fyra huvudområden där utgångspunkten alltid är att skapa ett värde för de vi är till för dvs. våra företag, medborgare och besökare.

• Näringslivsutveckling
• Kompetensförsörjning och kompetensrekrytering
• Destination- och platsutveckling
• Mobilisering för tillväxt

Din roll rapporterar till Näringsliv och tillväxtchef.

Publiceringsdatum
2024-01-29

Arbetsuppgifter
Som Näringslivsutvecklare arbetar du med både strategiska och operativa arbetsinsatser för att möjliggöra att nya företag skapas, att befintliga företag kan utvecklas i kommunen, men också med att attrahera nya företag att etablera sig i Sundsvalls Kommun.

För att anta utmaningen hos oss på avdelningen Näringsliv- och tillväxt ska du ha intresse för och kunskap om näringslivsfrågor och näringslivsutveckling i ett brett perspektiv. Du kommer att ingå i ett team med särskilt fokus på att förbättra företagens förutsättningar. Samverkan och koordination internt och externt tillsammans med många olika partners med samt omvärldsbevakning och kunskapsspridning är en viktig del i arbetet.

Som medarbetare inom Kommunstyrelsekontoret förväntas du ha en bra förståelse och helhetsbild för företagens förutsättningar och utmaningar i hela kommunen och regionen. Du kommer i din roll även att bereda underlag till ansvariga politiker inom kommunen.

Arbetsuppgifter i ett urval:

• Löpande möta och besöka företag
• Bygga upp relevanta nätverk och samverka med olika näringslivsfrämjande aktörer
• Genomföra, följa upp efterfrågade utbildningsinsatser
• Bereda ärenden och tjänsteskrivelser till politiken
• Vara med och utveckla vår digitala service
• Leda olika utvecklingsprojekt, ofta tillsammans med flera parter från näringslivet, andra kommuner, akademi, föreningsliv och intresseorganisationer,
• Koordinera team med deltagare från andra förvaltningar och kommunala bolag i syfte att erbjuda en bra service till företagen vid komplexa tillståndsärenden och myndighetskontakter.

Kvalifikationer
I det här jobbet ska du:

• vara självgående, ta ett stort ansvar för din uppgift
• se helheten och ta hänsyn till det större perspektivet
• vara trygg, stabil och ha god självinsikt
• tänka strategiskt och se saker ur ett långsiktigt perspektiv
• ha god förmåga att leda dig själv och kunna jobba både självständigt och i grupp.

Du ska även ha:

• Högskole- eller universitetsutbildning alternativt motsvarande erfarenhet från arbetslivet
• erfarenhet av affärsutveckling
• vana att genomföra presentationer inför större grupper
• erfarenhet av att följa upp och skriftligen dokumentera uppnådda resultat.
• erfarenhet av att leda och fördela arbete inom ett projektteam
• svenska flytande i tal och skrift , engelska obehindrat i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha drivit eget företag, att ha jobbat med näringslivsfrågor i kommunal, regional eller statlig verksamhet, att ha jobbat internationellt, att ha arbetat aktivt med digital kommunikation och digitala tjänster. Vi ser gärna att du kan ytterligare språk i tal och skrift.

Vi går igenom alla ansökningar löpande och är du en av de kandidater som bäst matchar tjänstens kravprofil kontaktar vi dig. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C175121".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Kontakt
Näringsliv- och tillväxtchef
Björn Wigge
070- 379 40 30

Jobbnummer
8429307

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret: