Näringslivsstrateg

Lysekils kommun / Organisationsutvecklarjobb / Lysekil
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Orust, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil, Munkedal, Strömstad eller i hela Sverige

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över.

Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen - här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/.

Publiceringsdatum
2023-07-26

Beskrivning
Kommunstyrelseförvaltningen är kommunstyrelsens stöd i att leda, samordna, följa upp och utöva uppsikt över kommunens verksamheter.

Förvaltningen ansvarar för övergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom bl. a. ekonomi, personal, kansli, och hållbar utveckling.

Avdelningen för hållbar utveckling har uppdraget att leda, samordna och stödja kommunens verksamheter i arbetet med att genomföra kommunfullmäktiges vision och mål utifrån ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbarhetsperspektiv.
Avdelningen verkar för en hållbar positiv utveckling i hela Lysekils kommun!

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget innebär att du deltar i, analyserar och följer upp, stödjer samt driver på processer och projekt i syfte att utveckla Lysekils kommuns ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. Arbetet är kopplat till jämlika och jämställda livsvillkor, barns rättigheter, integration och inkludering samt demokrati och delaktighet.

På avdelningen arbetar vi som ett team där vi hjälps åt och delar ansvar för uppdrag men vi har också våra olika expertområden vilket innebär att arbetet samtidigt är självständigt. Som stödfunktion kommer du att samarbeta med de övriga förvaltningarna och bolagen inom kommunkoncernen. Det ingår också i din roll att påverka andra aktörer i samhället inom den sociala hållbarheten, vilket innebär att du ansvarar för att etablera och upprätthålla kontakter med medborgare, företag, föreningar och andra organisationer.

Några av arbetsuppgifterna innefattar:

- Samordna och följa upp kommunens sociala hållbarhetsarbete
- Omvärldsbevakning och analys
- Process-/projektledning
- Upprätta/revidera strategiska styrdokument utifrån kommunens vision och politiska beslut
- Handläggning och utredning av ärenden till kommunstyrelsen
- Stöd, rådgivning, information och utbildning till både interna och externa parter
- Verksamhetsutveckling med fokus på Agenda 2030
- Remisser/yttranden inom området
- Föra en kontinuerlig dialog med både interna och externa parter.



Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk examen inom det samhällsvetenskapliga området, globala studier, statsvetenskap, hållbar utveckling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och har erfarenhet av att leda strategiskt utvecklingsarbete i linje med Agenda 2030 och socialt hållbar utveckling. Det är också en fördel om du är van vid och har en god förmåga att driva eller delta i större projekt/processer och har erfarenhet av att arbeta med strategiska planer.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för att lyckas i rollen. Bland annat krävs det att du har en analytisk förmåga att kunna se större sammanhang och konsekvenser av åtgärder på lång sikt. Du är en innovativ visionär med kreativ förmåga som kan engagera och inspirera andra inom området men kan också ställa om och vara mer operativ för att nå kortsiktiga resultat. Du är kommunikativ och trovärdig med god förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer. Du är välorganiserad, problemlösande, har en positiv inställning och kan driva ditt arbete självständigt.

Att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift ser vi som en förutsättning, goda kunskaper i engelska är meriterande.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning - heltid.

Tjänsten kan komma att tillsättas under rekryteringsperioden.

Välkommen med din ansökan!

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/117".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)

Arbetsplats
Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Torbjörn Sjögren
0523-613150

Jobbnummer
7988163

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lysekils kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lysekils kommun: