Nämndsekreterare/Verksamhetsutvecklare

Östersunds Kommun / Administratörsjobb / Östersund
2021-11-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare/Verksamhetsutvecklare" (publicerad 2022-09-26) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östersunds Kommun i Östersund

Tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse

Är du en strukturerad och noggrann person som har ett genuint intresse av den demokratiska processen, då är det dig vi söker!

Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är alla medborgare lika viktiga. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Varje medarbetares kunskap, engagemang och bemötande är en viktig del av den samlade bilden av kommunen.

Vård- och omsorgsförvaltningen är den största av förvaltningarna i Östersunds kommun och arbetar på uppdrag av Vård- och omsorgsnämnden. Förvaltningen ansvarar för verksamhet inom socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. De främsta målgrupperna är äldre personer och personer med funktionsnedsättning samt deras anhöriga. I dag omfattar vår verksamhet cirka 2 500 medarbetare.

Intresseras du av politiska processer och vill ha ett meriterande uppdrag inom offentlig sektor? I tjänsten som nämndsekreterare/ verksamhetsutvecklare får du agera en balanserad aktör mellan politik och förvaltning. I hjärtat av förvaltningen kommer du att agera spindeln i nätet och vara ett stort stöd för ordförande i nämnden. För att lyckas i rollen ska du tycka om service, vara lyhörd samt ha en pedagogisk förmåga.

Om Enheten för ledningsstöd

Enheten för ledningsstöd är organiserad inom Vård- och omsorgsförvaltningen och är en stödenhet till ledningen. Enheten arbetar på delegation från nämnden och på uppdrag av förvaltningschef och biträdande förvaltningschef. Enheten har i uppdrag att fokusera på de arbetsuppgifter som rör:

• Nämnd- och förvaltningsövergripande sekretariat samt strategisk planering.
• Förvaltningsgemensamma utredningar och utvecklingsprojekt
• Medborgardialoger samt forskning och utveckling för att aktivt åldrande.
• Processhandleda utifrån kommunens processledningsmodell
• Ge stöd till Vård- och omsorgsförvaltningens ledning och interna verksamheter.

Enheten består av nämndsekreterare, verksamhetsutvecklare, administratör, forskare och chefssekreterare. Chef för enheten är biträdande förvaltningschef.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar bland annat:

• Ansvar för den nämndadministrativa processen. Det innebär administration före, under och efter Vård- och omsorgsnämndens möten (kvalitetssäkring av tjänsteskrivelser, beredningar, kallelser, protokoll, uppföljning av nämndens beslut.
• Lokalt processansvar för ärendehanteringen, och därmed förvaltningens representant i kommunens ärendehanteringsforum där kommunens alla nämndsekreterare finns med.
• Genomföra internrevisioner inom ramen för Vård- och omsorgsnämndens ledningssystem för kvalitet.
• Hantera sekretessprövningar och utlämnanden av allmänna handlingar med stöd av kommunens jurister.
• Leda och delta i olika utvecklingsprojekt inom förvaltningen
• Handlägga enklare och/eller återkommande beslutsärenden till Vård- och omsorgsnämnden

Du fungerar som en länk mellan de förtroendevalda och tjänstepersoner i förvaltningen. Du kommer att arbeta nära nämndens presidium, förvaltningens chefer och handläggare. En viktig uppgift är att ge service till förtroendevalda, tjänstepersoner och allmänheten.

Vi söker dig som:

• har en akademisk examen inom det samhällsvetenskapliga området.
• är strukturerad och har ett intresse för administration
• är kvalitetsmedveten och vill bidra till att utveckla verksamheten
• har goda datorkunskaper, lätt för att lära dig nya system och ser nyttan av ny teknik
• kan utrycka dig väl i tal och skrift
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation

Det är meriterande om du har arbetat med nämndadministration, verksamhetsutveckling och/eller har en utbildning inom statsvetenskap eller förvaltningsjuridik. Det är även meriterande om du har arbetat med klarspråk.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Som person är du driven och självständig men framförallt strukturerad, noggrann och serviceinriktad.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/ intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid en eventuell intervju.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare.

Rekrytering kommer att ske löpande under rekryteringsperioden vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2021-11-30

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Östersunds kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "8:2021:134".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östersunds kommun (org.nr 212000-2528)

Kontakt
biträdande förvaltningschef
Ulrika Nyberg
ulrika.nyberg@ostersund.se
076-102 90 26

Jobbnummer
6142081

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Östersunds Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östersunds Kommun: