Nämndsekreterare till Umeå kommun

Experis AB / Administratörsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Robertsfors, Bjurholm eller i hela Sverige

Som nämndsekreterare är det viktigt att du är en självgående och utåtriktad person med känsla för såväl kvalitet som relationer. Låter det intressant? Läs mer och sök tjänsten längre ner.

Utbildningsförvaltningen i Umeå kommun inrymmer verksamheterna förskola, grundskola, gymnasieskola samt vuxenutbildning. Förvaltningen styrs av två nämnder för- och grundskolenämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Utbildningsförvaltningen leds av utbildningsdirektör och har totalt ca 5 200 medarbetare.

På utbildningsförvaltningens kontor arbetar ca 60 personer inom ekonomi, personal, utveckling, kommunikation, lokalplanering och kansli. Vi ger stöd och service till verksamheten och utbildningsförvaltningens två nämnder samt ger service till medborgare inom vårt kompetensområde. Vi söker nu en ny nämndsekreterare till vår enhet.

Dina arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare kommer du att leda och utveckla processen nämndadministration samt vara nämndsekreterare i två nämnder. Du upprättar kallelser, skriver protokoll och expedierar handlingar samt ger stöd och service till politikerna. Du arbetar tillsammans med kanslichefen med formell granskning av ärenden till nämnd och ger råd om ärendehantering till handläggare. Hantering av nämndernas mötesbokningar och arvoden ingår även i arbetsuppgifterna. I din roll kommer du ha ett nära samarbete med de båda ordförandena i nämnderna.


Du har delegationsansvar för skolskjutsreglemente och nekande att lämna ut handling. I arbetsuppgifterna ingår även uppföljning med entreprenörer och deltar i upphandling kring skolskjuts. Du kommer dessutom att arbeta som personuppgiftskoordinator vilket innebär att bedriva ett aktivt dataskyddsarbete såsom rapportering och uppföljning av incidenter.


Du utför allmänt förekommande diariearbete såsom registrering av allmänna handlingar, expediering och arkivering i nära samarbete med kansliets medarbetare.



Du utbildar chefer och medarbetare i myndighetsutövning, kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor och i kommunens regelverk för dokument och ärendehantering. Du kommer dessutom arbeta med bevakning av kommungemensamma nämndhanteringsfrågor och delta i nätverk.



Om dig
Du har relevant högskoleutbildning, t ex inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik samt erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter. Du har även grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt och kommunalrätt samt är insatt i de villkor som gäller inom en politisk styrd organisation.


Som nämndsekreterare är det viktigt att du är en självgående och utåtriktad person med känsla för såväl kvalitet som relationer. Arbetet innebär kontakter både internt som externt och det är därför viktigt att du har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och alltid försöker skapa bästa möjliga möte med de du möter i ditt arbete. Du har förmåga att leda, driva och följa upp processen nämndadministration och gör tillsammans med processdeltagarna ständiga förbättringar. Du har också en god pedagogisk förmåga då rollen innebär att utbilda chefer och medarbetare i förvaltningsrättsliga frågor och i kommunens regelverk.


Du är trygg i din roll, noggrann, van att fatta beslut och att dokumentera. Du förstår vikten av att följa aktuella lagrum, rutiner och policys. Eftersom du kommer författa texter och skriva protokoll är det viktigt för oss att du har goda kunskaper i svenska tal och skrift samt har en god språklig förmåga där du är tydlig i din kommunikation för att leverera hög kvalitet.


För att lyckas i rollen behöver du kunna hantera flera uppgifter parallellt och ibland inom snäva tidsramar. Du har därför en mycket god förmåga att organisera och strukturera arbetsuppgifter på ett effektivt sätt och du tycker om att arbeta med deadlines.


Som person har du ett positivt och flexibelt förhållningssätt, du trivs med att leda processer och att starta igång olika aktiviteter. Som nämndsekreterare får du ett stort eget ansvar där du får möjlighet att driva utvecklings- och förbättringsarbete och samtidigt utvecklas i din roll.

Vi sätter stort värde på personlig lämplighet.

Anställningsform Tillsvidareanställning



Tillträde Enligt överenskommelse



Löneform Månadslön



Antal lediga befattningar 1



Sysselsättningsgrad Heltid



Ort Umeå



Län Västerbotten



Land Sverige





Publicerat 2019-04-30

Sista ansökningsdag 2019-05-26





Sök tjänsten på experis.se genom att skicka in ditt CV och personligt brev.
Har du frågor kring tjänsten eller Umeå som bostadsort, kontakta vår rekryteringskonsult Tom Jakobsen på mobil: 070-270 27 67.
Välkommen med din ansökan snarast och senast den 26 maj.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Publiceringsdatum
2019-04-30

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-28
Ange följande referens när du ansöker: df89f54d-145b-
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tom Jakobsen Tom.Jakobsen@se.experis.com +46702702767

Företag
Experis AB

Adress
Experis AB
93131
93131 2480

Kontorsadress
Trädgårdsgatan 31-15

Jobbnummer
4759268

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: