Nämndsekreterare till Stenungsunds kommun

Stenungsunds kommun / Administratörsjobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun i Stenungsund

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Kommunen har en alternativ nämndorganisation där kommunstyrelsen och dess utskott är de huvudsakliga politiska organen utöver kommunfullmäktige och obligatoriska nämnder.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat kommunövergripande specialister, ekonomi, personal, kommunikation, administration och digitalisering, fastighet och service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet.

Som nämndsekreterare arbetar du inom sektor stödfunktioner i funktionen Administration och Digitalisering där kansli och överförmyndarenhet ingår. Kanslienheten är en stödfunktion vars ansvarområde spänner över alla sektorer.

Kansliet ansvarar för kvalificerad kommuncentral administration i form av informationshantering, arkiv, juridik, kommunförsäkring, val, nämndadministration och stöd till förvaltning och förtroendevalda. Inom kanslienheten arbetar 8 personer, kommunsekreterare, nämndsekreterare, försäkringsrådgivare, arkivarie och registrator.

Det team du kommer att ingå i präglas av arbetsglädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord inom vår enhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag.

Publiceringsdatum
2023-05-08

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare har du ett omväxlande jobb mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson och den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner. Utöver sekreterarskap och administration av nämnder, utskott och råd är du med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar rutiner och processer.

Utredningsuppdrag, utveckling och administration av vårt ärendehanteringssystem Evolution, arbete i samband med val samt registratur är några andra delar som också ingår i uppdraget. I din roll konsulteras du även i frågor från förtroendevalda, tjänstepersoner och invånare. Tillsammans med övriga sekreterare kvalitetsgranskar du beslutsunderlag och ger råd till handläggare och chefer i frågor som rör politisk behandling av ärenden. Du har även nära kontakt med ordförande i nämnder och utskott.

Kvalifikationer
Du har en avslutad akademisk utbildning inom något av områdena juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet.

Erfarenhet av nämndadministration och annat kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Vi söker dig som är kommunikativ, serviceinriktad, ordningsam, har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga, van att arbeta både självständigt och med andra. Du har stort intresse och förståelse för politiska processer och samhällsfrågor. Du har vana av att arbeta i digitala miljöer och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1222555".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)

Kontakt
Kanslichef
Helena Maxon
helena.maxon@stenungsund.se
0303-73 25 83

Jobbnummer
7750358

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun: