Nämndsekreterare till Ovanåkers kommun

Ovanåkers Kommun / Administratörsjobb / Ovanåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för flera olika verksamhetsområden. Verksamhetsområdena omfattar både stöd och support till övriga förvaltningar samt verksamheter som riktar sig direkt till kommuninnevånare och besökare.

Den röda tråden för oss som arbetar inom kommunstyrelsen är att vi tycker om att bidra till ett attraktivt samhälle för våra invånare.

Vill du arbeta med den lokala demokratin?
Vi söker dig som vill bli vår nya nämndsekreterare.

Som nämndsekreterare har du ett nära samarbete med förtroendevalda och tjänstepersoner. Tjänsten är innehållsrik, omväxlande och innefattar såväl administrativa sysslor som mer komplexa frågeställningar.

Från och med 1 januari 2023 finns det två nya nämnder på kommunstyrelsen: samhällsbyggnadsnämnd och kultur- och fritidsnämnd. Dessa nämnder kommer inte ha några egna förvaltningar utan det kommer utses två verksamhetschefer. Beslutet om fler nämnder i kommunstyrelsen togs i kommunfullmäktige i december 2022 och utifrån detta ser vi att vi behöver utöka med en nämndsekreterare.

Publiceringsdatum
2023-01-03

Dina arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren är betydande för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering och en god service mot kommuninvånare, förtroendevalda och tjänstepersoner.

Du kommer att arbeta som nämndsekreterare för nämnder, utskott och råd. Det innebär att du kommer arbeta åt flera politiska instanser och vara en nyckelperson i ärendeflödet och den politiska beslutsprocessen. Du närvarar under möten och beredningar och ansvarar för att upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Vi arbetar för närvarande i ärendehanteringssystemet Ciceron.

Rollen innebär ett nära samarbete med våra nämndordföranden och ansvariga tjänstepersoner i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. Utöver huvuduppdraget tillkommer annat löpande administrativt arbete alternativ handläggning efter verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förståelse för den politiska styrningen. Du har ett intresse för offentlig förvaltning.

Som person är du noggrann, ansvarsfull och serviceinriktad. Du har ett gott omdöme och är bra på att samarbeta då arbetet innebär många kontakter med politiker, medarbetare och allmänhet. Du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik. Du har goda kunskaper i svenska, god förmåga att uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal som skrift.

Viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom korta tidsramar.

Anställningsvillkor
Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Eftersom vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer bör du söka så snart som möjligt, dock senast 2023-01-31

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.

Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/120".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ovanåkers kommun (org.nr 212000-2304)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Carina Ulfsdotter, Kultur och fritidschef
0271-57120

Jobbnummer
7310108

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: