Nämndsekreterare till Östermalms stadsdelsförvaltning

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Vill du bli navet i vår nämndprocess?
Vi söker nu en kunnig och driven nämndsekreterare till vår administrativa avdelning.

Som nämndsekreterare blir du navet i nämndprocessen och stödet till våra politiska företrädare, förvaltningsledning och handläggarfunktioner i relaterade frågor.

Administrativa avdelningen
Den administrativa avdelningen på Östermalms stadsdelsförvaltning består av servicegruppen,
specialistenheten och kanslienheten. Kanslienheten ansvarar bland annat för nämndsekretariat,
registratur, arkiv och GDPR-frågor. Även olika utredningsuppdrag eller andra arbetsuppgifter som ligger på avdelningen hanteras vid behov inom kanslienheten. Enheten består idag av en enhetschef och fem kompetenta medarbetare. Du har din arbetsplats i nyrenoverade lokaler i Garnisonen på Karlavägen 104.

Publiceringsdatum
2022-07-06

Dina arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare på Östermalms stadsdelsförvaltning är du navet i nämndprocessen. Du ansvarar för ärendehanteringsprocessen och arbetar tillsammans med registraturen för att ge ett enhetligt administrativt stöd kring stadsdelsnämndens sammanträden och social delegation.

Du ansvarar för all administration kring nämndens och den sociala delegationens sammanträden både före, under och efter mötena. Det innebär bland annat att planera och granska ärenden i ärendehanteringssystemet eDok (systemstöd Platina), sammanställa och publicera, alternativt skicka sammanträdeshandlingar på webben och att vara sekreterare och skriva protokoll.

I din roll som nämndsekreterare utbildar du och stödjer handläggare och chefer i att skriva och granska tjänsteutlåtanden i stadens ärende- och dokumenthanteringssystem och du introducerar och stödjer förtroendevalda i praktiska frågor kring nämnduppdraget. Du kan också komma att handlägga ärenden till nämnden och vid behov även föredra ärenden vid presidie- och nämndmöten.

Nämndens sammanträden är förlagda på kvällstid en gång per månad.

Vem söker vi?
Vi söker dig som har:

- Relevant eftergymnasial utbildning exempelvis med inriktning mot statsvetenskap, samhällskunskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Goda kunskaper avseende kommunal- och förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen
- Mycket goda kunskaper inom svenska språket i tal och skrift
- Erfarenhet av arbete som nämndsekreterare i en politiskt styrd organisation
- Vana vid att använda digitala system t.ex. ärendehanteringsystem och Office paketet

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och kompetenser. För att lyckas i rollen behöver du ha ett genuint intresse för, och kunskap om samhällsfrågor och politiskt arbete. Du är engagerad och tar aktivt initiativ till och medverkar i utvecklingen av administrativa rutiner samt har ett intresse för att utveckla digitala arbetssätt.

Du är professionell i din yrkesutövning och gör alltid ditt yttersta för att vara ett gott stöd till förtroendevalda och kollegor. Du är ansvarskännande och arbetar systematiskt för att uppsatta tidsramar ska hållas samt har god förmåga att se helhet och sammanhang samtidigt som du är noggrann med detaljer.

Du kan arbeta självständigt och är även en god samarbetspartner, du kan prioritera och klarar av att hantera olika situationer som uppstår på ett lugnt och lösningsfokuserat sätt.

Vad erbjuder vi dig?
Som medarbetare hos oss kan du få arbeta med spännande och varierande uppdrag, utvecklas samt stanna ett helt yrkesliv. Vi vill att du utvecklas och vi med dig. Läs mer om hur det är att vara en del av https://jobba.stockholm/att-jobba-har/Läs gärna mer om våra https://jobba.stockholm/formaner/.

Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.

Vi ser fram emot din ansökan och vid frågor finns ansvarig chef Helena Näslund tillgänglig från 16 augusti.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/5019".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Östermalm SDF, Administrativa avdelningen, Kanslienheten

Kontakt
Helena Näslund, administrativ chef
08-50810051

Jobbnummer
6803101

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: