Nämndsekreterare till individutskottet Socialförvaltningen Hisingen

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2022-11-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare till individutskottet Socialförvaltningen Hisingen" (publicerad 2023-10-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2022-11-18

Arbetsuppgifter
Socialförvaltningen Hisingen söker nu en nämndsekreterare till individutskottet. Tjänsten innebär ett huvudansvar för processen kring arbetet i utskottet samt att vara expert och bollplank till chefer och handläggare i juridiska frågor med anknytning till utskottet. Du ansvarar att stödja chefer och att säkerställa att processen kopplat till delegationen av beslutanderätt inom förvaltningen samt anmälan av delegationsbeslut till socialnämnden funkar.

Som nämndsekreterare hos oss blir du en del av avdelningen Stab och är direkt underställd avdelningschefen. Avdelningen ansvarar för frågor kopplat till nämnd, utskott, registratur, juridik, arkiv, kommunikation, säkerhets och krisberedskap, informationssäkerhet och dataskyddsförordningen. Inom avdelningen finns också enheten för fastighet, säkerhet och IT. Vi är drygt 25 personer inom avdelningen där avdelningschef ingår i förvaltningsledningen.
Som nämndsekreterare för individutskottet kommer du att arbeta nära såväl politiker i individutskottet som chefer och handläggare inom socialtjänsten. Du kommer att ansvara för att förbereda och vara sekreterare vid individutskottets sammanträden, vilket innebär att du säkerställer att handlingar till utskottet är juridiskt korrekta, att du upprättar dagordning och skickar ut kallelse samt handlingar till ledamöterna och tjänstemän samt att du skriver och färdigställer protokollet. Du expedierar även beslut samt hanterar övriga arbetsuppgifter vanligen förekommande i samband med ett sammanträde.

Dina närmsta kollegor är också förvaltningens två nämndsekreterare, en med ansvar för nämnden och en med ansvar för individutskottet och ni ersätter varandra vid frånvaro. Ni arbetar nära varandra och är ett team för den politiska ärendeprocessen med mål att skapa effektiva besluts- och ärendeprocesser.

Till dina uppgifter hör även att hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området, såsom relevanta lagar och förordningar, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument från myndigheter och organisationer. Du ansvarar för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner för ansvarsområdet finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik, en socionomexamen eller motsvarande som är relevant för rollen. Du har tidigare yrkeserfarenhet från socialtjänsten och dess myndighetsutövning. Ett krav är även att du har erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området samt har en förmåga att kunna vidareförmedla detta till berörda. Det är meriterande om du därtill har yrkeserfarenhet från sekreterarskap i exempelvis nämnd eller utskott.

I ditt arbete kan du agera på egen hand utifrån vad situationen kräver och du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört och det är en självklarhet för dig att kontrollera och följa upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du planerar aktiviteter och projekt i god tid och du arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.

Som nämndsekreterare är det viktigt att du har förmåga att delge information, såväl muntligt som skriftligt, genom att du uttrycker dig på ett tydligt och effektivt sätt. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt förstå dess betydelse i ett större sammanhang. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation samt har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. Goda kunskaper i IT som ett arbetsverktyg samt ett intresse för att utveckla IT-stödet i ärendehantering krävs.

Urval påbörjas under ansökningstiden. Vi läser ansökningarna löpande så välkommen in med din ansökan så fort som möjligt.

ÖVRIGT

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
GÖTEBORGS KOMMUN

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C113214".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Hisingen

Kontakt
Avdelningschef
Lamija Sabanovic

Jobbnummer
7183541

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: