Nämndsekreterare, Solna stad

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
2024-11-29


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag, både för våra medborgare och för de som arbetar här eller som besöker oss.

Hos oss kommer du att arbeta med stimulerande frågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner.

Publiceringsdatum
2024-11-29

Om företaget
Stadskansliet är en central funktion i staden som stödjer samtliga nämnder och styrelser med
administrativa arbetsuppgifter. I stadskansliet ingår det centrala nämndsekretariatet, stadsarkivet,
registratur och internservice. Kansliet tillhör organisatoriskt administrativa avdelningen på
stadsledningsförvaltningen som består av två enheter; stadskansliet och överförmyndarkansliet. På
administrativa avdelningen finns också centrala funktioner för ärendeberedning till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, juridiskt stöd till stadens förvaltningar och samordning av stadens dataskyddsarbete som rapporterar direkt till avdelningschefen. Kansliet är dessutom valkansli under allmänna val.

Administrativa avdelningen arbetar tillsammans för att ge kvalificerat stöd till stadens förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare samt eftersträvar hög kvalitet och effektivitet i vårt arbete.

Vårt erbjudande
- En spännande och meningsfull roll.
- Kompetenta kollegor och nära ledarskap.
- En hybrid arbetsplats med årsarbetstid.
- Pensionsavsättning samt tillgång till bland annat semesterväxling och friskvårdsbidrag.
- Goda kommunikationsmöjligheter med närhet till tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och bussar.

Vad innebär arbetet?
Som nämndsekreterare kommer du att ansvara för de nämndadministrativa uppgifterna åt flera nämnder i staden. Det innebär att du deltar vid nämndsammanträden samt vid tjänstemanna- och presidieberedningar och vid utskottssammanträden. Du kommer att få upprätta kallelser och skriva protokoll samt bistå med kunskap i ärendehantering och nämndadministration i nära samarbete med förvaltningarna. Arbetet innebär regelbundet kvällsarbete då sammanträdena är förlagda under kvällstid. Tillsammans med övriga nämndsekreterare får du vara med i utvecklingsarbetet för nämndprocessen i staden, samt hjälpa till att ta fram beslutsunderlag.

Övrig administration som också är kopplat till nämndprocessen är t.ex. bokning av lokaler, underlag för arvodesutbetalning samt beställning av förtäring. I rollen ingår även att ge viss utbildning och administrativ service till stadens förtroendevalda.

Utöver dina uppgifter som nämndsekreterare bidrar du till avdelningens utvecklingsarbete och kan komma att arbeta med andra uppdrag knutna till avdelningens olika processer.

Vem söker vi?
Du har

- avslutad högskoleexamen inom ett relevant område för tjänsten, exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- dokumenterad erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning
- tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Som person söker vi dig som är en prestigelös, initiativrik, strukturerad, noggrann och som tycker om att arbeta såväl självständigt som i ett lag med gruppens resultat för ögonen. Du är flexibel, kan hantera oförutsedda situationer och är serviceinriktad. Du har lätt för att kommunicera med andra, är en skicklig skribent och tycker om att samarbeta. Eftersom arbetsuppgifterna varierar över tid är det viktigt att du även har förmåga att anpassa dig till olika situationer, samt att du gillar att vara med och utveckla och säkra processer.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper som är av vikt för tjänsten.

Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast den 18 december 2024.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till kanslichef Johanna Hultgren på johanna.hultgren@solna.se.

Vi ser fram emot din ansökan!

Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/460".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Administrativa avdelningen, Kansli

Jobbnummer
9038345

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: