Nämndsekreterare/registrator till utbildningskontoret - vikariat

Strängnäs kommun, Administration UK / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Administration UK i Strängnäs

Vill du arbeta i en politiskt styrd organisation där du är med och planerar, samordnar och utvecklar våra processer kring nämnd- och ärendehantering? Vill du vidareutvecklas i en spännande roll hos oss på utbildningskontoret? Då kan detta vara en roll för dig!

Barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden omfattar förskola, pedagogisk omsorg, grundskola med fritidshem, anpassad grund- och gymnasieskola, gymnasieskola, SFI/Vuxenutbildning och elevhälsa. Vi är cirka 1000 medarbetare som arbetar i utbildningskontorets verksamheter.

Administrativa enheten på utbildningskontoret består av tolv medarbetare med en bredd av kompetenser. Arbetsgruppen har ett bra klimat, är samarbetsinriktad och arbetar nära kontorsledningsgruppen. Vår uppgift är att stödja och samordna hemkommunansvaret, huvudmannaskapet och nämndprocessen. Vi har mycket kontakter både externt och internt i organisationen.

Vi söker nu en vikarierande nämndsekreterare och registrator till vår arbetsgrupp!

Publiceringsdatum
2024-02-21

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig en varierande roll där du delar din tid mellan uppdragen som nämndsekreterare och registrator på utbildningskontoret. Tyngdpunkten kommer att ligga på nämndsekreteraruppgifterna. Du är vår naturliga länk mellan tjänstemän och politiken.

Som nämndsekreterare samordnar du alla delar i nämndprocessen för barn- och utbildningsnämnden samt central samverkan. Det innebär att granska beredningsunderlag och sammanställa handlingar i samband med sammanträden och beredningar samt att skriva, expediera och anslå protokoll. Du har även en rådgivande och vägledande roll vad gäller ärendeprocessen.

Arbetet som registrator omfattar registratorsuppgifter som ärende- och dokumenthantering, registrering, fördelning av inkomna handlingar, expediering och posthantering. Du ansvarar även för utlämnande av allmänna handlingar samt utbildningskontorets funktionsbrevlåda. Du arbetar stödjande och kvalitetsgranskande till våra verksamheter i frågor som rör diarieföring. I tjänsten ingår också att handlägga enklare ärenden, skriva verkställighets- och delegationsbeslut, GDPR med mera.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en för uppdraget relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• har tidigare erfarenhet av relevant arbete inom offentlig förvaltning/politiskt styrd organisation,
• har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska,
• har mycket god vana av att använda IT som ett stöd i arbetet, tex Officepaketet, Teams odyl.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet LEX.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi värdesätter ett professionellt förhållningssätt och att vi gemensamt bidrar till ett positivt arbetsklimat. Vi vill att du delar kommunens värdegrund om utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Du har stora möjligheter att planera och strukturera upp ditt arbete på egen hand då dina uppgifter bedrivs till stor del självständigt. Detta i sin tur kräver att du är strukturerad, välorganiserad och ansvarstagande. Du arbetar proaktivt, är driven och trivs med att agera spindeln in nätet på vår enhet. Du är flexibel, lösningsfokuserad och ditt positiva förhållningssätt gör dig till en uppskattad samverkanspart både internt och externt. Då en stor del av rollen innebär dokumentation och kommunikation i olika former så ser vi att du är pedagogisk och tydlig i både tal och skrift.

Urval sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "66/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Administration UK

Kontakt
Administrativ enhetschef
Jessica Sundqvist
jessica.sundqvist@strangnas.se
0152-293 54

Jobbnummer
8485259

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Administration UK

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Administration UK: