Nämndsekreterare och Expert/förvaltningsjurist

Borås Stad / Administratörsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås Stad i Borås

Nämndsekreterare och Expert/förvaltningsjurist

till Miljöförvaltningen. Sista dag att ansöka är 2016-09-25.
(Ref nr 18:2016:5)

Är du intresserad av samhällsutveckling i en politisk styrd organisation och vill vara med och driva och utveckla Miljöförvaltningens nämndarbete? Då har vi arbetet för dig!

Borås är Sveriges 13:e största kommun med cirka 109 000 invånare, strategiskt belägen mitt i Västsverige med 1,5 miljoner människor boende inom 10 mils radie. Borås balanserar mellan småstad och storstad. Staden är stor nog att rymma ett brett utbud av kultur, nöjen och service men liten nog att ha allt inom bekvämt avstånd. Miljöarbetet är väl utvecklat och staden är även diplomerad som en Fairtrade City.

Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och Vision 2025 om en långsiktigt hållbar utveckling. Genom tillsyn och prövning, miljöövervakning, kommunikation, rådgivning och samverkan stödjer vi det miljö- och hälsoskyddsarbete som sker inom kommunen, hos företag, i organisationer och som görs av enskilda.

Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn och livsmedelskontroll samt från 1 jan 2017 även för serveringstillstånd för alkohol samt tillsyn över försäljning av folköl, tobak och receptfria läkemedel. I förvaltningens uppdrag ingår också miljö-, natur- och vattenvård, att leda och samordna stadens miljöstrategiska arbete, att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtts-, budget- och skuldrådgivning samt ansvara för Fairtrade City diplomering. Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden.

Förvaltningen är indelad i fem avdelningar Livsmedelskontroll, Miljötillsyn, Miljökommunikation, Ekonomisk rådgivning och Verksamhetsstöd. Tjänsten som nämndsekreterare/utredare är placerad på avdelningen för Verksamhetsstöd och uppdraget berör alla avdelningar på förvaltningen.

Arbetsplats: Miljöförvaltningen.

Anställningsvillkor: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter: Vi söker dig som vill och kan utgöra ett stöd åt nämnd, förvaltningsledning och handläggare i ärenden som rör offentlig förvaltning.

Du kommer att ansvara för nämndens administration, koordinera och handlägga ärenden åt nämnden och du deltar vid nämndens sammanträden och på presidieöverläggningar. Du arbetar nära de förtroendevalda i nämnden, främst ordförande och presidium. I tjänsten ligger också att ansvara för viss diarieföring, bevakning av överklagade ärenden och övrig samordning av verksamheten.

Du behöver ha en god översikt över de aktuella projekt och arbetsuppgifter som förvaltningen ansvarar för. Du kommer också att ansvara för visst utrednings- och kvalitetsarbete på en övergripande nivå och du förväntas bistå med juridiskt stöd till förvaltningens handläggare och ledning. Kombinationen av ansvarsområden är ny för förvaltningen så du förväntas vara med och utforma och utveckla tjänsten.

Uppdraget styrs av ett flertal författningar och riktlinjer samt berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet, likabehandling med mera. I uppdraget ingår att bevaka att ärenden kommer upp för beslut, att granska kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i nämndadministrationen och ärendehanteringsprocessen ingår också i uppdraget. I arbetet ingår även att ansvara för utvecklingen av ärendehanteringsprocessen kopplat till nämndadministrationen och vara delaktig i utformning av utbildning inom detta område som riktas såväl till förtroendevalda som till medarbetare.
Kvalifikationer: Vi söker dig som har studerat på förvaltningshögskolan, juridik eller har annan likvärdig akademisk utbildning, med inriktning mot offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av nämndarbete inom kommunal, regional eller statlig myndighet och/eller miljöjuridiskt arbete. Du har god kunskap inom den lagstiftning som reglerar miljöförvaltningens verksamheter samt goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallag.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har lätt för att samspela med andra genom ett positivt och flexibelt förhållningssätt. Du har förmåga att organisera, strukturera och tidsplanera arbetsuppgifterna på ett effektivt sätt. Du har även förmåga till strategiskt tänkande och omvärldsbevakning inom ditt ansvarsområde.

Du kan driva utvecklings-, utrednings- och uppföljningsarbete. Du ska vara bekväm med ett processinriktat angreppssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Upplysningar lämnas av administrativ chef, Niclas Björkström, tfn 033-35 31 77. Fackliga företrädare är Johan Linderstad, Naturvetarna, tfn 033-35 30 41 och Roger Johansson, Vision, tfn 033-35 30 15.

Välkommen med din ansökan senast 2016-09-25.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare Tillträde snarast enligt överenskommelse

Publiceringsdatum
2016-09-06

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-25
Ange följande referens när du ansöker: 18:2016:5
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Borås Stad

Adress
Borås Stad
Miljöförvaltningen
50180 Borås

Kontorsadress
Se vår hemsida www.boras.se

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3031610

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås Stad: