Nämndsekreterare/jurist

Nynäshamns kommun / Administratörsjobb / Nynäshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Nynäshamn, Trosa, Salem, Huddinge, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nynäshamns kommun i Nynäshamn, Stockholm eller i hela Sverige

Socialförvaltningen i Nynäshamn erbjuder bland annat råd, stöd och service till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn, ungdomar, familjer, nyanlända samt personer med beroendeproblematik. Vi bedriver också förebyggande och uppsökande arbete. Vi lägger stor vikt vid att möta den enskilda människan med respekt och uppmuntrar personers förmåga att ta ett eget ansvar.

Socialförvaltningen är i dagsläget organiserad i fyra avdelningar, Individ och familjeomsorgen (IFO), myndigheten för äldre och funktionshinder, äldreomsorgen egen regi samt vuxen och funktionshinderområdet egen regi.

Som stöd för avdelningarna finns den centrala administrationen, idag organiserad under avdelningschefen för vuxen och funktionshinderområdet. Avdelningen består av nio medarbetare som bland annat arbetar med registratur, arkivering, utredningar, kvalitetsarbete och systemförvaltarskap.

Nu har vår nämndsekreterare gått vidare till nya utmaningar inom kommunen och vi söker hennes efterträdare.


Publiceringsdatum
2019-02-18

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare/jurist kommer du att erbjudas ett mycket intressant, brett och utvecklande arbete. Tjänstens innehåll kommer att delas mellan nämndsekretariat och juridiska frågor.

Du kommer att vara sekreterare i Socialnämnden och i socialnämndens utskott. Du sammanställer handlingar, deltar i ärendeberedning och utredningar och fungerar som samordnande person inom nämndadministrationen. Du ansvarar för sammanställning av sammanträdesplaner, för socialnämndens delegationsordning och för arvoden till nämndens politiker.

I den andra delen av tjänsten ingår att ge juridiskt stöd till nämnd/utskott, förvaltning och verksamhetsledning. Det kan röra frågor kring delegationsordning, begäran om handlingar, komplexa Lex Sarah och Lex Maria utredningar, GDPR och andra juridiska frågor som uppstår. De juridiska frågorna sker vid behov i nära samarbete med kommunjuristen.

Nämnden är nytillträdd och det kommer troligen innebära att extra stöd till nämnden måste ges tills det att de är varma i kläderna. Socialtjänsten har dock alltid många juridiska frågor och det finns därför utvecklingsmöjlighet i den juridiska delen i uppdraget när den andra delen är utvecklad och inarbetad. Att företräda nämnden inför länsrätten/kammarrätten är exempel på en sådan arbetsuppgift.

I tjänsten ingår även sekreterarskap i POSOM-gruppen (krisstöd) samt att vara superanvändare i ärendehanteringssystemet public 360.


Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom juridik, samhällskunskap, statskunskap eller annan utbildning som kan anses likvärdig. Då en del av tjänsten har juridiska inslag anser vi att en högskoleutbildning inom juridik räcker som kvalifikation för tjänsten, har du däremot en annan utbildningsbakgrund kräver vi viss erfarenhet av utredningsarbete, administration eller likvärdigt arbete.

Erfarenheter från arbete i kommunal eller offentlig förvaltning och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet ser vi som meriterande, så även kunskap om tillämpning av kommunallagen och förvaltningslagen. Tidigare erfarenhet av nämndarbete är naturligtvis starkt meriterande.

Du skall ha god datorvana/tekniskt kunnande, erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem är meriterande.

Du är en noggrann och problemlösande administratör, med stor förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver att du är strukturerad och duktig på att planera, organisera och prioritera. Du är bra på att både sätta upp och hålla tidsramar. Du skall ha känsla för service, vara initiativrik och ha lätt för att samarbeta. Det är också viktigt att du är kommunikativ och uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt. Vi ser gärna att du har ett brett samhällsintresse!

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
För att möjliggöra en effektiv och rättvis bedömning av inkomna ansökningar ber vi dig att göra en digital ansökan via länk och noggrant fylla i efterfrågade uppgifter. Vi går igenom ansökningarna löpande.

Om du behöver hjälp med hur du söker en tjänst, kontakta supporten på 0771-693 693. Har du frågor om tjänstens innehåll kontakta namngiven person i annonsen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-10
Ange följande referens när du ansöker: SON/2019/0051/023
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marlen Terrell 08-520 680 42

Företag
Nynäshamns kommun

Adress
Nynäshamns kommun
Nynäshamns kommun
14981 Nynäshamn

Kontorsadress
Floravägen 6 14981 Nynäshamn

Jobbnummer
4620356

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nynäshamns kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nynäshamns kommun: