Nämndsekreterare Hofors kommun
Hofors kommun / Administratörsjobb / Hofors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Hofors,
Ovanåker,
Sandviken,
Hedemora,
Falun eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Hofors kommun i Hofors Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda.
Hofors kommun ingår i förvaltningsområde för finska och vi ser positivt på om du som söker arbete hos oss är finsktalande. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på
www.hofors.seKansliet är en servicefunktion för hela kommunens nämndsadministration och diarieföring. Vi samordnar kommunens arbete gällande minoriteter och statistik. Kansliet samordnar även kommunstyrelsens dataskyddsarbete. Kansliet fungerar som valkansli under allmänna val.
Publiceringsdatum2023-05-10ArbetsuppgifterSom nämndsekreterare är ditt viktigaste uppdrag att säkerställa en god kvalitet i ärendeprocessen. Det innebär att du ska verka för att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheterna gällande lagar och styrdokument. Du kommer främst att arbeta mot socialnämnden, men tillsammans med kanslichef även mot Kommunfullmäktige.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta registrering, utskick av kallelse, protokollföring och expediering av beslut. Du stödjer beslutsfattare och handläggare under hela beslutsprocessen.
Du kommer att handlägga ärenden som rör nämndprocessen samt vid behov genomföra mindre utredningar. I ditt arbete kommer du att ha mycket kontakt med såväl tjänstepersoner som kommunens förtroendevalda. Du kommer också att vara systemadministratör för kommunens dokument- och ärendehanteringssystem, Ciceron.
Som nämndsekreterare tillhör du, tillsammans med andra sekreterare och samordnare, kommunens kansli, vilken ligger organisatoriskt under kommunstyrelsen. Du rapporterar till kanslichefen, men arbetar också nära socialnämndens ledning.
Som anställd i en liten kommun hjälper vi varandra för att lyckas i våra uppdrag. Det innebär att du förväntas vara flexibel och hjälpa till med både kansliets övriga uppgifter samt i kommunens övriga verksamheter.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller motsvarande som vi finner likvärdig. Har du också erfarenhet av liknande arbete inom politiskt styrd verksamhet så är det meriterande.
Som nämndsekreterare behöver du ha god IT-kunskap då du dagligen kommer att arbeta i bland annat vårt dokument- och ärendehanteringssystem, Ciceron. Har du erfarenhet av att ha arbetat i detta eller liknande system så ser vi det som meriterande. Du behöver också ha goda kunskaper i officepaketet, framförallt i Word.
För att lyckas med uppdraget behöver du vara duktig på att formulera dig i tal och skrift på svenska. Det är också viktigt att du har en god analytisk förmåga och kan läsa och förstå texter. Du kommer att verka i miljöer där lagstiftningen ständigt är närvarande och behöver därför också kunna läsa och tolka juridiska texter. Särskilt Kommunallagen och Offentlighet- och sekretesslagen är viktiga.
Som person behöver du vara självgående och strukturerad. Du behöver ta helhetsansvar för dina arbetsuppgifter och ha en god förmåga att planera, organisera och strukturera ditt arbete effektivt.
Arbetsuppgifterna är varierande och det krävs därför att du är flexibel och kan anpassa dig och se möjligheterna i förändringar.
Du kommer att samarbeta med många olika funktioner i kommunen och det är därför av stor vikt att du kan samarbeta och har förmåga och intresse av att ge god service och leverera lösningar. Du behöver också vara tydlig i din kommunikation, såväl muntligt som skriftligt.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt på kandidaternas personliga egenskaper.
ÖVRIGT
OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C139408".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Hofors kommun (org.nr 212000-2296)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Kanslichef
Linda Höglin
linda.hoglin@hofors.se 0290-771425 Jobbnummer 7760408
Observera att sista ansökningsdag har passerat.