Nämndsekreterare/administratör

Degerfors kommun, Kansliavdelningen / Administratörsjobb / Degerfors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Degerfors, Karlskoga, Lekeberg, Storfors, Kristinehamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Degerfors kommun, Kansliavdelningen i Degerfors

Degerfors erbjuder en kombination av den lilla ortens fördelar med närhet till god kommunal service och friluftsliv och med kommunikationer som gör att du är i huvudstaden på mindre än två timmar. I Degerfors arbetar vi aktivt för entreprenörskap och växande företag, centrumutveckling och attraktiv boendemiljö. Arbetsgivaren Degerfors kommun har ca 700 medarbetare, fördelat på fyra förvaltningar. Vår personalpolitiska vision bygger på att vi trivs på jobbet! Degerfors kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare och ska erbjuda goda förutsättningar för medarbetarna att känna trivsel, arbetsglädje, yrkesstolthet och engagemang.

Kommunstyrelseförvaltningen är kommunstyrelsens verkställande organ för ledning och utveckling av den kommunala verksamheten. På kommunstyrelseförvaltningen finns miljö- och samhällsbyggnadsavdelningen, kansliavdelningen, personalavdelningen, tillväxtenheten och ekonomiavdelningen.

Nu förstärker vi kansliavdelningen med en ny nämndsekreterare/administratör till socialnämnden och bygg- och miljönämnden. Kansliavdelningen ansvarar för stöd och service till den politiska organisationen genom bland annat ge stöd och service till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder med mera. Enheten ansvarar även för kommunens ärendehanteringssystem, kommunarkiv, genomförande av allmänna val samt konsultation och utbildning i juridiska frågor till förvaltningarna.

Som nämndsekreterare/administratör hos oss ger du stöd till nämnd och förvaltning. Uppdraget innehåller allt ifrån juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden i utskott och nämn. En av kansliets viktigaste arbetsuppgifter är att säkerställa en hög kvalitet i nämnd och utskott.



Publiceringsdatum
2022-06-17

Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för nämndadministrationen avseende socialnämnden och bygg- och miljönämnden där du bland annat deltar vid nämndernas sammanträden. En viktig del i rollen är kontakten och servicen till de förtroendevalda i den nämnder du kommer att arbeta för. Du kommer att granska kvalitet, språk och rättssäkerhet samt vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden. I rollen som nämndadministratör kommer du även ha funktionen som registrator för bygg- och miljönämnden. I din roll som registrator kommer du arbeta med registrering och distribuering av inkommande och utgående handlingar.

I dagsläget innehåller tjänsten bland annat följande arbetsuppgifter:
• Administration av ärenden, diarieföring, expediering och registrering av beslut samt kallelser, utskick och protokoll till bygg-och miljönämnden samt socialnämnden.

• Bistå med tolkning av kommunallagen
• Beredningar inför sammanträden med förvaltningschefer och nämndsordföranden
• Administration av ersättningar och arvoden för förtroendevalda
• Utveckling av kansliavdelningens arbete och administrativa rutiner
• Postsortering och posthantering

Då Degerfors kommun är en mindre kommun ser vi det som en självklarhet att vid behov bistå och hjälpa andra funktioner.



Kvalifikationer
• Relevant eftergymnasial utbildning exempelvis med inriktning mot statsvetenskap, samhällskunskap, juridik eller annan utbildning tillsammans med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Goda kunskaper avseende kommunal- och förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.

• I din roll som nämndsekreterare/administratör behöver du ha god datorvana och god förmåga att använda dig av Office-paketet.

• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och/eller en politiskt styrd organisation och har med fördel arbetat som nämndsekreterare eller liknande.

• Erfarenhet att behandla och producera formella texter.

Som person ser vi att du är strukturerad, noggrann och stresstålig. Du har god samarbetsförmåga, samtidigt som du är självgående. Du besitter en hög servicekänsla och har lätt för att skapa goda relationer. Arbetet ställer krav på flexibilitet och förmåga att arbeta inom korta tidsramar.

Kommunstyrelseförvaltningen erbjuder en dynamisk arbetsplats där vi hoppas att du vill vara med och bidra till organisationens utveckling. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Degerfors kommun använder sig av Offentliga jobb. Ansökningar som kommer via mail kommer inte vara med i urvalsprocessen.

Vi undanbeder oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt annonsförsäljare för den här tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Degerfors kommun, Kansliavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1136608".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Degerfors kommun (org.nr 212000-1934)

Arbetsplats
Degerfors kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Kanslichef
Joakim Månsson
joakim.mansson@degerfors.se
0586-481 93

Jobbnummer
6754412

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Degerfors kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Degerfors kommun, Kansliavdelningen: