Nämndsekreterare

Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb / Emmaboda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Emmaboda, Lessebo, Nybro, Tingsryd, Torsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret i Emmaboda

Mitt i hjärtat av sydöstra Sverige - med pendlingsavstånd till Växjö, Kalmar och Karlskrona ligger Emmaboda. Om du vill bo i vacker natur, nära skog och sjö, skapa ditt drömboende till en rimlig kostnad, vara garanterad förskoleplats och dessutom ha flera stora evenemang i din närhet så kan Emmaboda vara något för dig. Vill du dessutom vara med och påverka din omgivning har du bäst möjligheter för det i Emmaboda! Kreativa människor har påverkat och levandegjort miljön och livet här sedan länge. Emmaboda lever och vårt liv präglas av omtanke och öppenhet.


Publiceringsdatum
2022-07-05

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett intressant och varierande arbete som nämndsekreterare tillsammans med ett trevligt gäng på vår kansliavdelning. Du kommer arbeta på egen hand med stort eget ansvar men också tillsammans med andra tjänstemän och politiker. Emmaboda kommun har ett centralt kansli på kommunledningskontoret vilket innebär att vi ger stöd åt alla nämnder och till viss del även till koncernen.

På kansliet finns flera andra arbetsområden så som webb, kommunikation, information, folkhälsa och arkiv. Kansliet arbetar som ett team och ger stöd till varandra i avdelningens uppdragsområden. Kansliet har ett fokus på att digitalisera alla processer så långt det går. Kvällstjänstgöring förekommer regelbundet varje månad.

Som nämndsekreteraren är du länken i ärendeprocessen Du har en stor del i att samordna och säkra upp att kommunens ärendehantering fungerar, att den politiska gången följs och går i linje med gällande lagstiftning och kommunens fastställda styrande dokument. Nämndsekreterarrollen ingår i ett team med ett gemensamt uppdrag att utveckla och se till att ärendeprocessen och nämndadministration för hela kommunen fungerar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att vara nämndsekreterare i Bildningsnämnden och Valnämnden samt sekreterare i Kommunfullmäktige, Bygderådet och Ungdomsrådet. Vid frånvaro förväntas du täcka upp i andra nämnder. Utöver detta ingår ansvar för administrativa uppgifter som rör internkontroll, styrande dokument, uppsiktsplikt och Troman Publik.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, rättsvetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet av arbete i kommunal nämnd med goda vitsord. Du har mycket goda kunskaper i svenska och kan uttrycka dig väl i tal och i skrift. Du har mycket god datavana, gärna med erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

För att bli aktuell för tjänsten måste du kunna arbeta kvällstid regelbundet varje månad främst vid Kommunfullmäktiges möten.

I arbetet krävs det kunskaper i lagarna som gäller inom offentlig förvaltning så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighet- och sekretesslagen samt dataskyddsförordningen.

Du kan arbeta självständigt och behöver ha lätt att anpassa dig till ändrade förutsättningar och kan organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt även under arbetstoppar och nya inspel. Vidare är du serviceinriktad och har du lätt för att skapa goda relationer som möjliggör gott samarbete. Du har analytisk förmåga och uppmärksammar utan svårigheter samband och helhet.
Effektivitet, kvalitet, struktur och service är dina ledord.

Det är starkt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som sekreterare i Kommunfullmäktige och/eller som nämndsekreterare i politisk nämnd med goda vitsord.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning kopplat till nämndadministration, ärendehantering och beslutsprocess.

Emmaboda kommun använder LEX som sitt centrala system men som nämndsekreterare kan du även komma i kontakt med andra verksamhetssystem.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Intervjuer kommer ske från onsdag v 31-v 32

ÖVRIGT
På grund av att det är semestertid kan det vara svårt att nå kontaktpersonen. Tala in ett meddelande med namn och telefonnummer så ringer vi upp dig.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra en god kommunikation med dig som sökande tar vi bara emot ansökningar digitalt.

Emmaboda kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2022-10-01 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "91/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Emmaboda kommun (org.nr 212000-0738)

Arbetsplats
Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret

Kontakt
Kanslichef
Susanna Engelholm
susanna.engelholm@emmaboda.se
0471-24 90 56

Jobbnummer
6801561

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Emmaboda kommun, Kommunledningskontoret: