Nämndsekreterare
Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
2019-12-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare" (publicerad 2024-02-22) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Nämndsekreterare
till Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Har du öga för detaljer, vill bidra med struktur, service och effektivitet i den politiska nämndprocessen inom Samhällsbyggnadsområdet? Välkommen till en proffsig, pigg och prestigelös förvaltning som vår nämndsekreterare.
Borås Stad befinner sig i ett spännande utvecklingsskede med flera häftiga projekt inom samhällsbyggnadsprocessen. Där har Samhällsbyggnadsförvaltningen en central roll. Vi söker dig som vill vara en del av vårt team. Cirka 70 personer arbetar inom våra avdelningar: Plan- och bygglov, Geodata, Lantmäteri samt den Administrativa avdelningen.
Till den administrativa avdelningen söker vi nu en nämndsekreterare. Du kommer till ett glatt gäng som har spetskompetens inom ekonomi, personal, kommunikation, nämndsekretariat, verksamhetsutveckling samt plan- och bygglovsadministration.
Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare och politik. Du samordnar och ansvarar för hela processen inom nämndadministrationen. Du bidrar till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument. Du samarbetar med förvaltningschef och administrativ chef, övriga tjänstemän, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda.
I din roll arbetar du bland annat med hantering av olika typer av handlingar inom samhällsbyggnadsområdet, diarieföring, beredning, planering, kallelser, protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering och arvodesregistrering till förtroendevalda. I rollen ingår att stödja förvaltningschef samt övriga chefer och handläggare i ärendeberedning och framtagande av nämndhandlingar. I uppdraget ingår att bevaka att ärenden kommer upp för beslut, att granska dem, samt att i samråd med ansvarig chef, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlaget. Bevakning av överklagade av ärenden och övrig samordning av verksamheten ingår också. Du är i din roll sekreterare vid presidie- och nämndsmöten etc. på förvaltningsnivå. Du ansvarar för mötenas förberedelser och efterarbete. Du kommer även att ingå i kommunens nätverk för registratorer och nämndsekreterare. Vissa utredningsuppdrag kan också komma att ingå.
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, eller annan likvärdig utbildning, gärna med någon form av juridisk inriktning. Du ska ha goda kunskaper om kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighet- och sekretessbestämmelser. Erfarenhet av nämndarbete och/eller juridiskt arbete inom kommunal eller statlig myndighet är meriterande, liksom kunskaper inom den lagstiftning som reglerar samhällsbyggnadsförvaltningens verksamheter.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare Tillträde enligt övernskommelse
Publiceringsdatum2019-12-12ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagBorås kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "13:2019:16".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Jobbnummer 4998261
Observera att sista ansökningsdag har passerat.