Nämndsekreterare

Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo i Göteborg

Askim-Frölunda-Högsbo ligger i den södra delen av Göteborg och har 56 000 invånare. Vi ger service inom förskola, skola, individ- och familjeomsorg, funktionshinder, äldreomsorg, hemsjukvård samt kultur och fritid. För oss är det viktigt med kundens fokus och våra ca 4 200 medarbetare arbetar för att Askim-Frölunda-Högsbo ska vara ett attraktivt område att växa upp, utbildas, bo, arbeta och åldras i. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och omväxlande arbete med möjlighet att utvecklas i din yrkesroll.

Publiceringsdatum
2015-02-11

Arbetsuppgifter
Vill du arbeta som expert på ärendehantering nära politiken och förvaltningsledningen? Vi söker en nämndsekreterare till en av förvaltningens stödfunktioner - Utvecklingsavdelningen, Kansli. Uppdraget är att tillsammans med vår andra nämndsekreterare stödja nämnd, chefer och medarbetare med specialistkompetens genom att:
• Ge råd och stöd utifrån ditt kompetensområde.
• Samordna och systematisera arbetet i organisationen inom ärendehantering.
• Säkerställa att de beslut, riktlinjer, regler och lagar som gäller för området följs.

Tjänsten har en central placering i förvaltningen och frågorna berör alla sektorer i stadsdelsförvaltningen. Uppdraget styrs av ett flertal författningar och riktlinjer samt berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet, likabehandling med mera. Du ska ha god kunskap inom området och fungera som förvaltningens expert i nämnd- och utskottsfrågor samt juridiska frågor.

Du ska vara välinformerad i aktuella frågeställningar och arbeta övergripande med dina områden. Det är ofta hit allmänhet och massmedia vänder sig för att få kunskap om nämndens ärenden och beslut. Du ska därför tycka om att ha kontakt med många människor och kunna skapa goda relationer.

Du arbetar nära de förtroendevalda i nämnden. Uppdraget innehåller allt ifrån juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden i stadsdelsnämnden. I uppdraget ingår att gå igenom ärenden som skall behandlas i stadsdelsnämnden, utifrån en god juridisk kompetens. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i nämnd ingår i uppdraget. Därför behöver du vara noggrann, ansvarstagande och tycka om att ha struktur.

Arbetet innehåller olika administrativa uppgifter, där en del är direkt kopplade till nämndsarbetet som exempelvis expediering eller utskick. I uppdraget ingår till viss del att vara behjälplig i utredningsarbete utifrån din specialistkunskap samt skrivning och utformning av tjänsteutlåtande. Du kommer också att vara förvaltningens PuL-ombud och arkivansvarig varför erfarenhet av eller mycket god kännedom inom dessa områden är viktigt.

Du kommer att ingå i enhetens team för ärendehantering. Inom gruppen samarbetar vi och arbetar med att utveckla vår ärendehanteringsprocess mot en helt elektronisk hantering. Det är viktigt att samarbeta för att öka varandras kompetens och för att kunna täcka upp för varandra.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning från jurist- eller förvaltningsprogrammet eller motsvarande och du har minst två års erfarenhet av liknande arbete. Goda kunskaper inom IT-området är ett annat krav och erfarenhet av elektronisk ärendehantering.
Då du på ett kundorienterat sätt kommer att arbeta med både individer och grupper är du en kommunikativ och pedagogisk person som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har förmåga att skapa och tillämpa system och metoder, samt att lära ut dessa.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom att du är noggrann, lyhörd, flexibel, självständig, prestigelös och med god självkännedom.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Start omgående eller efter överenskommelse. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-23
Ange följande referens när du ansöker: A449694
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Friberg, Kanslichef 031-366 26 50

Facklig kontakt
Eva Dalerstedt, Vision 031-366 26 89
Ulrika Maria Andersson, SSR 031-368 57 55

Företag
Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo

Adress
Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo
Stadsledningskontoret
40482 Göteborg

Kontorsadress
Köpmansgatan 20 40482 Göteborg

Jobbnummer
2162544

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad, SDF Askim-Frölunda-Högsbo: