Nämnd- och utskottssekreterare

Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen i Göteborg

Västra Hisingen är en stadsdel med stor mångfald och starka kontraster. Som en av våra ca 2500 medarbetare blir du delaktig i att förena och utveckla denna nybildade stadsdel. Uppdraget är att medverka till ett långsiktigt hållbart Göteborg genom att leverera service med hög kvalitet till våra invånare. Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt arbete med möjlighet att göra skillnad.

Publiceringsdatum
2011-04-19

Arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren arbetar vid en av förvaltningens stödfunktioner - Utvecklingsavdelningen, Kansli. Utgångspunkterna i uppdraget för stödfunktionerna är stödja nämnd, chefer och medarbetare med specialistkompetens genom att:
• Ge råd och stöd utifrån sitt kompetensområde.
• Samordna och systematisera arbetet i organisationen inom kompetensområdet
• Säkerställa att de beslut, riktlinjer, regler och lagar som gäller för området följs.
Kanslifunktionen är en stödfunktion med uppgifter som berör alla sektorer i en stadsdelsförvaltning. Kansliet har därför en central placering i förvaltningen. Uppdragen styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Det berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet, likabehandling med mera. Det är av stor vikt att dessa frågor övergripande hålls samman och att frågorna hanteras och handläggs på ett korrekt sätt. Du ska ha god kunskap inom ditt område och kunna fungera som förvaltningens expert i nämnds- och utskottsfrågor.
Medarbetarna inom kanslifunktionen måste för att kunna fullfölja sitt uppdrag vara välinformerade i aktuella frågeställningar och arbeta övergripande med sina områden. Det är också hit allmänheten, massmedia med flera vänder sig för att "slussas" rätt i organisationen och få kunskap om nämndens ärenden och beslut och även frågor som rör verksamheterna och frågor som hanteras på andra förvaltningar. Du ska därför tycka om att ha kontakt med många människor och kunna skapa goda relationer.
Nämndsekreteraren arbetar mycket nära den politiska nämnden, särskilt ordföranden och presidiet i övrigt. Rollen innefattar allt ifrån juridiska frågor till att hantera arvoden samt formalia före, vid och efter sammanträden i stadsdelsnämnden och dess utskott. Stadsdelsnämndens utskott hanterar bland annat ärenden där vi på begäran yttrar oss till Skolinspektionen eller Socialstyrelsen samt beslut om olika insatser för individer. I uppdraget ingår att gå igenom de ärenden som skall behandlas i nämnd och utskott, utifrån en god juridisk kompetens. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i förvaltningens nämnd och utskott ingår i uppdraget. Därför behöver du vara noggrann, ansvarstagande och tycka om att ha struktur.
I arbetsuppgifterna ingår också till viss del att vara behjälplig i utredningsarbete utifrån din specialistkunskap samt skrivning och utformning av tjänsteutlåtande.

Kvalifikationer
Minst två års högskoleutbildning är ett krav. Högskoleutbildning som är längre än två år är meriterande.
Högskoleutbildning med inriktning mot kommunal juridik, exempelvis KL, FL, OSL och den speciallagstiftning som rör SDN-området, är önskvärt. Om formell utbildning inom området saknas måste din yrkeserfarenhet ha lett till mycket goda kunskaper inom området.
Minst två års yrkeserfarenhet som nämnd- eller utskottssekreterare är ett meriterande. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig skriftligt, ha ett strukturerat arbetssätt samt goda IT-kunskaper.
Erfarenhet av att leda utredningsarbete är meriterande.
Du skall ha följande förmågor:
• Förmåga att ta initiativ till förändring och utveckling inom området tillsammans med andra specialister och chefer
• Kunna driva omvärldsbevakning och kontinuerligt hålla dig uppdaterad inom området gällande exempelvis lagstiftning.
• Förståelse för hur staden styrs genom styr- och kvalitetsverktyg.
• Förmåga att leda och driva såväl uppdrag som grupper mot angivna mål samt slutföra uppdrag på utsatt tid.
• Förmåga att skapa och tillämpa relevanta system och metoder. Det kräver kunskaper inom projekt och processledning.
• Samarbetsförmåga, förmåga att skapa och arbeta i nätverk samt förmåga att lösa konflikter samt intresse för att ge service.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tjänstgöring vissa kvällar ingår. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-05-02
Ange följande referens när du ansöker: 112/11
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Marika Augustsson, 031-366 60 10

Facklig kontakt
Helena Nnoham, 0767-879365
Magnus Lagström, 031- 366 64 70
Gunnar Sasse, 031-368 57 52

Företag
Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen

Adress
Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen
40482 Göteborg

Jobbnummer
909007

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad, SDF Västra Hisingen: