Mottagningssekreterare ekonomiskt bistånd

Avesta kommun, IFO 2 / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO 2 i Avesta

Vi är målmedvetna - Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet. Vi söker nya metoder och utvecklar internt och externt samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

Nu söker vi en mottagningssekreterare inom ekonomiskt bistånd. Tjänsten är ett viktigt nav i ett team om 19 medarbetare fördelat på enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget- och skuldrådgivare, konsumentvägledare, assistenter i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och boende som bistånd. Vi har även två språkstöd som hjälper oss i vårt dagliga arbete.

Vår enhet präglas av engagemang, arbetsglädje och intresse för människors inneboende förmågor att förända sin situation. Vi befinner oss i ett spännande skede med utveckling av e-tjänster, landsövergripande projekt och nya uppföljningsmetoder.

Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till vårt viktiga arbete och ta det vidare till nästa nivå!


Publiceringsdatum
2018-09-20

Arbetsuppgifter
Att arbeta som mottagningssekreterare hos oss innebär att du blir den första viktiga ingången för dem som kontaktar vår enhet för att ansöka om försörjningsstöd för första gången. Här är du "spindeln i nätet" och har kunskap och kan navigera de sökande mellan olika aktörer, där så krävs. Du arbetar därefter med handläggning, utredning, beslut och hanterar ansökningar enligt socialtjänstlagen. Du ingår i ett team av två mottagningssekreterare som vid behov, går in och stöttar upp varandra vad gäller handläggning av nya ärenden.

Vi utvecklar hela tiden våra arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer. I dina arbetsuppgifter ingår självklart att aktivt delta i detta utvecklingsarbete såväl internt som externt, för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som behöver hjälp från oss. En stor del av enhetens arbete utgår även från samverkan mellan andra samhälleliga aktörer. Vi tror att denna samverkan är en framgångsfaktor i vårt arbete.

Hos oss finns en nära arbetsledning av både enhetschef och förste socialsekreterare. Vi har flera timmars vägledning i grupp varje vecka och extern processhandledning månadsvis. Utöver det finns kloka och stöttande kollegor alltid nära tillhands.


Kvalifikationer
För att trivas som mottagningssekreterare behöver du ha ett stort engagemang och intresse för ekonomiskt bistånd samt ett genuint intresse för de medborgare vi arbetar med. Du trivs i en vardag som innebär mycket kontakt med människor och att den ena arbetsdagen sällan är den andra lik.

Vi söker dig som är tydlig, lugn och trygg i dig själv och som har förmåga fokusera på rätt saker även i stressade situationer. Du trivs i mötet med andra människor, har ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Du är strukturerad och har lätt för att sortera det som behöver göras på kort och på lång sikt. Som mottagningssekreterare ansvarar du i stor utsträckning för dina egna arbetsprocesser och behöver därmed vara självgående och kunna prioritera ditt eget arbete.

Du är utbildad socionom och har erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänstlagen, främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området.

Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med olika parter samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språk är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-07
Ange följande referens när du ansöker: /2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Kindblom maria.kindblom@avesta.se 0226-64 51 71
Marie Eklund marie.eklund@avesta.se 0226-645171

Företag
Avesta kommun, IFO 2

Adress
Avesta kommun, IFO 2
Avesta
77481 Avesta

Kontorsadress
Corneliusgatan 16 Avesta

Jobbnummer
4357969

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO 2

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO 2: