Mottagningssekreterare

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
2019-03-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Mottagningssekreterare" (publicerad 2024-06-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi söker nu mottagningssekreterare till vår försörjningsenhet på Socialförvaltningen. Vi söker dig som har en positiv attityd och en vilja till att bidra till verksamhetens utveckling.

Socialförvaltningen i Falu kommun är organiserad i Vuxen-, LSS- och Barn- och familjesektionen. Övergripande finns en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd förvaltningschef. På förvaltningen arbetar cirka 650 medarbetare. Försörjningsenheten är organiserad under vuxensektionen. Försörjningsenheten arbetar med att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till bistånd. All handläggning genomsyras av rättssäkerhet och med ett respektfullt förhållningssätt arbetar försörjningsenheten med målsättning att individer ska nå ut i självförsörjning.

Att arbeta som mottagningssekreterare på försörjningsenheten ger dig möjlighet till utveckling och en möjlighet att bredda din kompetens. Arbetet ger en aktuell och bred kunskap om samhällets övriga stödsystem och du får möjligheten att samarbeta med viktiga samarbetspartners i ditt uppdrag såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan samt sjukvården.

Vi som arbetar med ekonomiskt bistånd och övrigt stöd till vuxna är organiserade i två enheter. På respektive enhet finns en enhetschef och en metodhandledare. Våra metodhandledare har lång erfarenhet, stor kunskap, bred kompetens och vägleder socialsekreterarna i ärendefrågor vid behov. Vi har ett mottagningsteam, tre team som arbetar med vuxna, ett team som arbetar med ungdomar mellan 18 till 24 år och ett integrationsteam. Ytterligare ett team arbetar med bostadsfrågor.
Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Falun där individen står i centrum. Med närmare 30 medarbetare är vi ett stort gäng med mycket kunskap och engagemang och många av oss har lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten.

Publiceringsdatum
2019-03-18

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter hos oss är att handlägga ansökningar enligt Socialtjänstlagen och på liknande sätt även vara kompetent att se andra möjliga stödinsatser. Vidare kommer dina arbetsuppgifter vara att göra förhandsbedömningar/utreda rätten till ekonomiskt bistånd och övrigt stöd till vuxna så som kontaktperson, boendestöd etc. Du kommer utifrån medborgarnas behov erbjuda vägledning och stöd kopplat till självförsörjningsmålet. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet inom lagstiftning, riktlinjer och praxis och du behöver kunna hantera oförutsedda situationer. Som anställd hos oss erbjuds du därför en strukturerad introduktion, intern ärendehandledning och stöd från Försörjningsenhetens metodhandledare.

Mottagningsteamets kännetecken ska vara effektivitet, kompetens och professionalitet. Mottagningsteamet utgår från Socialförvaltningens värdegrund. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet vilket syns i vårt engagemang samt ha en tilltro till den enskildes egen förmåga utifrån ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Kommuninvånarna ska kunna förvänta sig snabb och lättillgänglig information och rådgivning redan i första kontakten.

Kvalifikationer
Vi söker dig med avslutad socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig utbildning som av arbetsgivare bedöms som likvärdig. Godkända kurser där socialrätt ingår. Vi vill att du har god kunskap i handläggning av ekonomiskt bistånd. Arbetet innebär mycket dokumentation samt skriftlig och muntlig kommunikation vilket kräver att du är välformulerad i både tal och skrift. I övrigt krävs grundläggande datakunskaper.

Dina personliga egenskaper
Som person söker vi dig som är införstådd med att det i arbetet ofta uppstår situationer som inte kan hanteras på rutin och att du kan förhålla dig till att omständigheter förändras.

Vi ser att du:
• är serviceinriktad: trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att stödja till förändring. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.

• är strukturerad: organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt mån om att leva upp till dessa.

• har god samarbetsförmåga: lätt att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är ansvarstagande både för egen del och för helheten.

Utöver detta söker vi dig som är utvecklingsbenägen, kunskapssökande och självgående samt har en god bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmågan att på ett gott sätt uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer:

• kunskaper om socialförsäkringssystemet.

• socialt arbete

• arbete med ekonomiskt bistånd eller myndighetsutövning enligt SoL

• arbete med integrationsärenden

• arbete med våld i nära relationer

Vi erbjuder
Tillsvidareanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer under rekryteringsprocessen att ske löpande. Kopior på betyg lämnas i samband med intervju.

Upplysningar
Enhetschef Eva Hedell 023-829 65

Fackliga företrädare
Jan Nyberg, SSR, 023 821 67


Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Kontaktinformation
Eva Hedell, Enhetschef

Arbetsplats
Hantverkaregatan 6

791 60 Falun

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-31
Ange följande referens när du ansöker: 4041189607
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Hedell

Företag
Falu kommun

Adress
Falu kommun
79183
79160 Falun

Kontorsadress
Hantverkaregatan 6, 791 60 Falun

Jobbnummer
4673261

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: