Minst en universitetslektor i pedagogik
Linköpings universitet / Högskolejobb / Linköping
2015-01-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Minst en universitetslektor i pedagogik" (publicerad 2018-03-09) ⬅️
Visa alla högskolejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Linköping,
Finspång,
Motala,
Norrköping,
Kinda eller i
hela Sverige På Linköpings universitet har vi för vana att tänka nytt. Att ständigt utmana oss själva har varit vår starkaste drivkraft sedan starten 1975. Om du också drivs av att söka svar bortom traditionerna och över ämnesgränserna erbjuder vi dig arbete på vårt universitet. Tillsammans kan vi hitta lösningar till samtidens utmaningar. Välkommen.
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) bedriver forskning och undervisning på uppdrag av Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap och har cirka 250 anställda och cirka 3000 studenter.
IBL bedriver forskning, forskarutbildning och utbildning, på grund- och avancerad nivå, i ämnena pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och handikappvetenskap. Forskningen vid institutionen är organiserad i grupper med forskare och forskarstuderande. Institutionen har undervisningsuppdrag i lärarprogrammen, programmet för personal- och arbetsvetenskap, det kognitionsvetenskapliga programmet, psykologprogrammet och psykoterapeutprogrammet samt flera magister- och påbyggnadsutbildningar, bland annat inom utbildningsvetenskap och inom kognitionsvetenskap. Dessutom ges ett antal fristående kurser och uppdragsutbildningar.
LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar minst en anställning som
Universitetslektor i pedagogik
med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Tillsättningsprogram
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) har en omfattande verksamhet inom forskning, grundutbildning, forskarutbildning och samverkan. Forskning bedrivs inom ämnena pedagogik, psykologi, sociologi, handikappvetenskap och pedagogiskt arbete. Den pedagogiska forskningen bedrivs vid tre avdelningar: Pedagogik och didaktik, Pedagogik och sociologi samt Pedagogik och vuxnas lärande.
IBL strävar efter att fördjupa och utveckla kunskap om pedagogiskt arbete med elevgrupper, klassrumsdynamik, elevers lärande och lärares arbete. Denna anställning är placerad vid avdelningen för Pedagogik och didaktik (PeDi). Anställningens inriktning är utbildningsvetenskaplig. Inom avdelningen bedrivs forskning inom flera områden som har relevans för pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete: barns och elevers läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens didaktik, matematikdidaktik, specialpedagogik, interaktion i klassrummet, elevers lärande, konflikthantering, mobbning och grupprocesser, lika villkor, bedömning och betygssättning, lärares arbete och ledarskap i skolan samt värden och normer i skolans praktik. För att öka förståelsen för skolans vardagsarbete tillämpas flera metoder för empiriska studier som exempelvis fältstudier, intervjuer, test och observationer. Avdelningen uppmuntrar till mångfald, vad avser såväl teoretiska utgångspunkter, som metoder för forskning.
Det mest omfattande uppdraget för PeDi är att medverka i lärarutbildningarna (förskollärare, grundlärare och ämneslärare) i Linköping och Norrköping. PeDi utför även uppdrag i ett masterprogram inom det utbildningsvetenskapliga området och inom kompletterade pedagogisk utbildning för obehöriga lärare och lärare med utländsk examen. Vidare undervisar avdelningens lärare i programmen för utbildning av specialpedagoger och speciallärare samt i fristående kurser och uppdragsutbildningar. Samverkan sker med kommuner, enskilda skolor och skolområden genom forskningsprojekt, kurser och handledning samt olika uppdrag från myndigheter.
Anställningen har en inriktning mot den utbildningsvetenskapliga kärnan, vilken domineras av ämnena pedagogik, didaktik, pedagogiskt arbete, sociologi och psykologi. Anställningens fokus är lärares arbete och elevers/barns lärande i skolan och/eller förskolan. Innehavaren av anställningen ska ha en beteendevetenskaplig bakgrund och bedriva forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Undervisningen genomförs inom olika delar av lärarutbildningen, främst inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, till exempel om pedagogiskt ledarskap, sociala relationer, bedömning och utvärdering, skolutveckling och utbildningsledarskap, didaktik, lärande och utveckling eller specialpedagogik. Även fristående kurser, uppdragskurser och samverkan med det omgivande samhället kan ingå i arbetsuppgifterna.
För denna anställning krävs skicklighet i forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Särskilt meriterande är skicklighet i praktiknära utbildningsvetenskaplig forskning och utbildning. Meriterande för anställningen är dokumenterad pedagogisk skicklighet från lärarutbildning och egen lärarutbildning. Då undervisningen bedrivs på svenska krävs dokumenterad skicklighet i att undervisa på svenska.
Publiceringsdatum2015-01-30TillträdeEnligt överenskommelse.
Ansökningsförfarande
Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 2015-03-10. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej.
Läs hela annonsen på
www.liu.se/jobbaLinköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningUniversitetet tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Wallgren, Sekreterare i anställningsnämnden +46 13 28 10 51
maria.wallgren@liu.seLotta Holme, Avdelningschef +46 13 28 14 57
lotta.holme@liu.seFöretagLinköpings Universitet
AdressLinköpings Universitet
Campus Valla
58183 Linköping
KontorsadressCampus Valla
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2148007
Observera att sista ansökningsdag har passerat.