Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen söker bygglovschef!

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen söker bygglovschef!

På miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar engagerade medarbetare som tillsammans vill vara med att skapa, bevara och säkerställa ett långsiktigt attraktivt Falun att bo, besöka och verka i. Här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha god balans mellan arbete och fritid och arbetar för att kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats.

Nu tar sig vår bygglovschef an nya arbetsuppgifter inom verksamheten så vi söker hennes efterträdare som vill leda och säkerställa förvaltningens processer inom bygglovsfrågor.

Intresserad? Isåfall, varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2024-04-22

Dina arbetsuppgifter
I rollen som bygglovschef leder du arbetet med att utveckla arbetssättet för det serviceinriktade myndighetsarbetet du och dina medarbetare hanterar inom bygglovsprocessen. Detta för att arbeta mot målet att ge bästa möjliga stöd och att både avdelning och förvaltning ska uppfattas som tillgänglig, serviceinriktad och kompetent. Du kommer även att stötta dina medarbetare i handläggning av ärenden. I tjänsten ingår verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för 12 medarbetare.

Vidare rapporterar du till förvaltningschef och ingår i ledningsgrupp med ytterligare åtta avdelningschefer, som tillsammans arbetar för att driva miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens utvecklingsarbete framåt. Just nu pågår ett arbete med att förbättra förvaltningens olika processer där du och dina kollegor förväntas delge era kunskaper och idéer för att bidra till Faluns samhällsutveckling. I din roll kommer du också att delta i kommunens mark- och exploateringslots, ett forum där företagare och medborgare får lyfta sina utvecklings- och framtidsidéer, allt från strategiska frågor vid översiktlig planering till konkreta beslut vid byggande.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant

• Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med plan och bygglagen och tillhörande lagstiftning inom bygglov och förhandsbesked

• Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift

• B-Körkort

Dina personliga egenskaper
Du har förmågan att förstå och analysera komplexa frågor och problem, för att göra relevanta bedömningar utifrån de lagar som finns att förhålla sig till i ditt och dina medarbetares arbete. Vidare är du trygg i de beslut du tar och kan ansvara för dessa, då du besitter god sakkunskap inom ditt yrkesområde. Eftersom arbetet innebär många parallella arbetsuppgifter krävs att du har god prioriteringsförmåga och ett metodiskt tillvägagångssätt. Det är heller inga problem för dig att planera om när oförutsedda situationer uppstår och du har förmåga att hjälpa medarbetare att prioritera uppgifter under tillexempel hög arbetsbelastning. I ditt ledarskap ser vi också att du vill bidra med bra stämning till teamet genom att inspirera och utveckla dina medarbetare i deras arbete.

Du kommunicerar enkelt och strukturerat. Varje arbetsdag innehåller ofta möten i olika forum där du kan presentera ärenden, planer och resultat på ett övertygande och tydligt sätt beroende på vem du möter. Vidare arbetar du och dina medarbetare utifrån målet att bidra med olika perspektiv till kund, både när det fungerar eller inte fungerar utifrån lag.

Meriterande kvalifikationer

• Dokumenterad ledarerfarenhet med personal- och budgetansvar

• Erfarenhet av att ha arbetat med Sveriges kommuner och regioners insiktsmätningar NKI

• Erfarenhet av att tidigare ha drivit utvecklingsprocesser

Anställningsvillkor
Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

Kontaktuppgifter

Anna Tosteby, förvaltningschef, tel. 023-824 75

Fackliga företrädare

Ulrika Bergman, Sveriges Ingenjörer, tel. 023-827 74

Christina Johansson, Vision, tel. 023 - 821 10

Marcus Nordlund, Kommunal, tel. 023 - 822 89

Frida Petersson, Sveriges Arkitekter, tel. 023-867 66

Övrigt

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan även komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Kontaktinformation
Anna Tosteby, Förvaltningschef

Arbetsplats

Falun

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4799978598".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Kontakt
Förvaltningschef
Anna Tosteby

Jobbnummer
8627589

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: