Migrationsverket söker beslutsfattare till Nationellt Servicecen

Migrationsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Göteborg, Mölndal, Borås, Trollhättan, Vänersborg eller i hela Sverige

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Den 1 Januari 2015 gick Migrationsverket över till en ny regional organisation som ska leda till en verksamhet med ökad kvalitet och effektivitet samt öka möjligheterna till lokalt ledarskap med helhetsinsyn. Sex regioner inrättades, med huvudorter i Malmö, Göteborg, Stockholm, Norrköping, Uppsala och Boden.

Idag har vi behov av beslutsfattare till Nationellt servicecenter i Göteborg. Detta är en helt ny enhet som startade sin verksamhet den 8e februari. Vi söker dig som vill vara med på denna spännande resa.

Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.

Publiceringsdatum
2016-02-05

Dina arbetsuppgifter
Som beslutsfattare kommer du utreda, handlägga, föredra och fatta beslut i ärenden enligt utlänningslagen och annan tillämplig lagstiftning. Du ger information till sökande samt besvarar frågor från allmänheten och myndigheter samt stöttar handläggarna i sitt dagliga arbete både vid arbetsplats, över receptionsdisk och telefon.

Du svara för att upprätthålla, inhämta och sprida kunskaper internt inom sakområdet samt ge stöd och utbilda personal på enheten i det dagliga arbetet. Enheten arbetar teambaserat och består utav sex team med teamledare, handläggare och assistenter. Du utgör tillsammans med ytterligare två beslutsfattare ett stöd för teamen och enheten. Du ansvarar för att driva handläggningen framåt och fatta beslut i olika delar under processen. Du deltar aktivt i verksamhetens utveckling mot effektivare och rättsäkrare handläggning. I övrigt utför du uppgifter på uppdrag av närmaste chef.

Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.

Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning med juridisk-, statsvetenskaplig-, samhällsvetenskaplig- eller beteendevetenskaplig inriktning. Du har några års erfarenhet av att handlägga kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden samt erfarenhet av att hantera ärenden enligt tillämplig lagstiftning. Det är meriterande med erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning, offentlig verksamhet samt av coachande förhållningssätt. Erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden är meriterande.

Du har god kommunikativ förmåga kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet samt god kunskap i förvaltnings- och utlänningslagen.

Personliga kompetenser
Du är duktig på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är flexibel och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya frågor och tycker om att dela med dig av dina kunskaper och utbilda dina kollegor. Vidare har du lätt för att anpassa dig till nya situationer och verksamhetsförändringar. Du visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut samt har kontroll under stressiga situationer.

Du är även empatisk och kommunicerar på ett tydligt och smidigt sätt. Du har god förmåga att  tillgodogöra dig information muntligt och skriftligt.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper där samarbetsförmåga, strukturerad, helhetssyn och specialistkunskap är viktigt.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månader provanställning.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Göteborg.
Tillträde för befattningen: Snarast.

Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till migrationsverket@proffice.se .
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du Enhetschef, Johan Jönsson, 010-485 62 72, johan.jonsson@migrationsverket.se .

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast 2016-02-21. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket

Adress
Migrationsverket
Venusgatan 1A
41648 Göteborg

Kontorsadress
Venusgatan 1A

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2655439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: