Migrationsassistenter till administrativa enheter i region Väst.
Migrationsverket / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket i Göteborg,
Mölndal,
Borås,
Trollhättan,
Vänersborg eller i
hela Sverige På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!
Vi söker migrationsassistenter till administrativa enheter i region Väst.
Vi erbjuder en välkomnande arbetsplats med engagerade kollegor som kommer att hjälpa dig att komma in i arbetet!
Vi erbjuder ett jobb som är viktigt på riktigt
Det händer mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan hjälpa till i de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Ditt jobb hos oss är viktigt på riktigt.
Vad gör en migrationsassistent?
Som migrationsassistent på administrativa enheten arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med övriga administrativa uppgifter i samband med ärendehandläggning såsom registrering och inskanning av korrespondens.
I din roll kommer du att arbeta med intern service mot andra kollegor som arbetar med handläggningen av ärenden inom Migrationsverket
Vem är du?
För att lyckas i rollen behöver du vara drivande. Problem är till för att lösas! Du tar ansvar fullt ut för dina arbetsuppgifter och försöker alltid hitta lösningar på de frågor som kommer till dig. Du är flexibel och handlingskraftig samtidigt som du är prestigelös.
Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt och strukturerat sätt. Du sätter upp och håller tidsramar och mål. Du är också lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Det är viktigt att du kan samarbeta bra med alla människor. Du behöver därför vara både lyhörd och smidig.
Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete. Du handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Du tar upp kritik i de korrekta sammanhangen eller direkt med berörda parter eller överordnad.
Du som söker har
- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Erfarenhet av administrativt arbete inom statlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- God IT-vana, erfarenhet av att arbeta inom flertalet olika ärendehanteringssystem samt lätt för att sätta dig in i nya system
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har
- Aktuell erfarenhet av arbete i Migrationsverkets olika ärendehanteringssystem
- Administrativ erfarenhet inom medborgarskap, tillståndsprövning och asylprövning
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning och eventuellt tidsbegränsad tjänst
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Göteborg
Tillträde: 2024-10-01, eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Publiceringsdatum2024-06-25Så ansöker duVälkommen med dina ansökningshandlingar senast den 4 juli 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Intervjuer med aktuella kandidater planeras att genomföras under
v. 32-33
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning Vi tillämpar individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-07-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Administrativ enhet 3
Kontakt Lydia Blumenfeld
010-2034109 Jobbnummer 8767095
Observera att sista ansökningsdag har passerat.