Migrationsassistent till (Förvaltningsprocessenhet 2) i (Götebor
Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region väst / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region väst i Göteborg,
Mölndal,
Vänersborg,
Halmstad,
Mariestad eller i
hela Sverige Vi söker migrationsassistenter till Förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg.
Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter.
Förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg företräder myndigheten vid migrationsdomstolen i Göteborg och i Migrationsöverdomstolen i ärenden enligt utlänningslagen. Enheten arbetar också med administrationen kring prövning i ärenden om verkställighetshinder, prövning av ärenden om uppehållstillstånd för den som av allmän domstol har utvisats på grund av brott och om upphävande av ett sådant utvisningsbeslut (nådeärenden), prövning av samtliga nyfödda barns ansökningar när föräldrarna har verkställbara beslut om avvisning eller utvisning samt utreder och fattar beslut i ärenden där Migrationsverket eller migrationsdomstol beviljat ny prövning. Nyligen har enheten också fått ansvar för att arbeta med administrationen i de medborgarskapsärenden som handläggs av Region Väst. Till den nya uppgiften med administration i medborgarskapsärenden söker vi nu ett antal assistenter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, skannar, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten, resor, bokningar och ärenden för sökanden.
I din roll har du ibland samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service.
Personliga kompetenser
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och ge service. Samarbetar bra med andra människor. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett tydligt och konstruktivt sätt. Noggrann, påminner och följer upp.
Publiceringsdatum2021-07-01Kvalifikationer - Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Minst två års erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- God kommunikativ förmåga, förstår och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Meriter
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Upplysningar
Anställningsform: visstidsanställning t o m 2022-01-31
Arbetstider: kontorstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Göteborg
Tillträde: 2021-09-01 eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Så ansöker duVälkommen med dina ansökningshandlingar senast den 18 juli 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2021-09-01 eller enligt överenskommelse Visstidsanställning till 2022-01-31
ErsättningIndividuell lönesättning tillämpas
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-07-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagMigrationsverket, Operativ verksamhet, Region Väst
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2021-13938".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region Väst
Jobbnummer 5840685
Observera att sista ansökningsdag har passerat.