Migrationsassistent till förvaltningsenheten i Norrköping

Huvudkontor, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Huvudkontor, Rättsavdelningen i Norrköping

Vi söker migrationsassistent till förvaltningsenheten i Norrköping.

Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter.

Förvaltningsenheten är en del av Migrationsverkets rättsavdelning och har för närvarande 17 ordinarie medarbetare. Alla medarbetare har sin arbetsplats i verkets lokaler i centrala Norrköping. Den del av enheten som vi nu söker förstärkning till har 11 medarbetare och hanterar begäran från allmänheten och andra myndigheter om att få ut uppgifter och handlingar i avslutade ärenden hos Migrationsverket. Vi besvarar förfrågningar som inkommer per post, e-post och telefon. Vårt arbete präglas av höga krav på tillgänglighet och service och i många av våra ärenden ställer offentlighetsprincipen krav på en skyndsam hantering.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som assistent på förvaltningsenheten arbetar du med att registrera och hantera inkommande ärenden och förfrågningar om främst uppgifter och handlingar i enskilda ärenden. Du handskas med handlingar och akter i såväl fysisk form som i våra dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar, kopierar och lämnar ut allmänna handlingar efter att eventuella sekretessbedömningar har gjorts. Du deltar i enhetens arbete med att utveckla metoder och att säkerställa en hög kvalitet i arbetet.

I din roll kommunicerar du på olika sätt med människor som har eller har haft ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter, till exempel journalister och andra myndigheter. Samtalen och kontakterna kan handla om att informera om vad förvaltningsenheten kan hjälpa till med eller vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov som frågeställaren kan ha. Vissa delar av arbetet ansvarar du själv för, andra delar genomförs i samarbete med enhetens handläggare eller beslutsfattare. I arbetet har du också kontakt med andra delar av Migrationsverket.

Personliga kompetenser

• Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt
• Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar
• Du arbetar bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt
• Du kommunicerar på ett tydligt och korrekt sätt.

Publiceringsdatum
2019-05-16

Kvalifikationer
• Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
• Erfarenhet av administrativt arbete
• Erfarenhet av arbete med krav på god service
• God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska

Meriter

• Goda kunskaper i engelska
• Kunskap om Migrationsverkets processer

Upplysningar
Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 31 december 2019
Arbetstider: kontorstider med möjlighet till flextider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Norrköping
Tillträde: 1 september 2019

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 2 juni 2019. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan eftersom ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar inte beaktas i lika stor utsträckning som ansökningar med utförliga svar, likväl som ansökningar med ofullständigt CV. Som en del i rekryteringsprocessen kan vi även komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet. I vårt arbete vägleds vi av våra värdeord mod, empati och tydlighet.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 1 september 2019 Visstidsanställning till

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-02
Ange följande referens när du ansöker: 3.3.1-2019-19041
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Fält 010 485 07 60

Företag
Huvudkontor, Rättsavdelningen

Adress
Huvudkontor, Rättsavdelningen
Slottsgatan 82
60222 Norrköping

Kontorsadress
Slottsgatan 82

Jobbnummer
4790937

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Huvudkontor, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Huvudkontor, Rättsavdelningen: